Blog > Komentarze do wpisu

Inteligentne światła, czyli recepta na korki, coraz bliżej

Dobre informacje przed świętami. Urząd Zamówień Publicznych pozwolił na podpisanie umowy z konsorcjum firm z górnośląskich Gliwic i francuskiego Bordeaux, które zbudują system sterowania światłami na 153 skrzyżowaniach – do tej pory najlepszy wrocławski pomysł na korki. Ponadto rozpisany został przetarg na firmę, która będzie nadzorować fancusko-polskie konsorcjum.

Inteligentny system transportu, to najlepszy z dotychczasowych pomysłów na korki. Będzie polegał na tym, że światła na 153 skrzyżowaniach w mieście zostaną podłączone do wspólnego komputera. Dzięki temu będzie się dało wspólnie nimi zarządzać. Ma to, po pierwsze, przyspieszyć jazdę tramwajów (projekt Tramwaj Plus), po drugie, pomóc rozładowywać korki we Wrocławiu.

Jak wam pisaliśmy, w postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego na wykonanie Inteligentnego Systemu Transportu we Wrocławiu do wykonania zamówienia zostało wybrane konsorcjum firm Wasco z Gliwice wraz z Gertrude z Bordeaux z ceną ofertową brutto: 109 milionów 664 tysięcy 375 złotych i 4 grosze.

- W ubiegły piątek po półtorej miesiąca dostaliśmy wreszcie dokumenty z Urzędu Zamówień Publicznych. Ponieważ program jest współfinasowany z funduszy unijnych konieczna była tzw. kontrola uprzednia z UZP. Czekaliśmy na nią dłużej niż się spodziewaliśmy, ale teraz możemy podpisać umowę z wykonawcą – tłumaczy Błażej Trzcinowicz, który w urzędzie miasta nadzoruje ten projekt. - Firma nadzorcza będzie sprawdzać pracę polsko-francuskiego konsorcjum, z którym umowę podpiszemy w ciągu kilku tygodni – dodaje.

Przetarg na pełnienie nadzoru inwestorskiego rozpisał właśnie Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta.
- Firma która go wygra musi mieć ekspertów z każdej dziedziny, od geodezji do informatyki, żeby w naszym imieniu patrzeć wykonawcy na ręce, pilnować aby dotrzymywał harmonogramów i wykonywał wszystkie prace najlepiej jak to możliwe – tłumaczy Błażej Trzcinowicz.

Niestety system nie tylko nie jest tani, ale także, jak wam pisaliśmy nie uda się go całego wprowadzić przed EURO. Do mistrzostw Europy jedynie 44 skrzyżowania w centrum miasta będą podłączone do wspólnego systemu zarządzania światłami.

- Chodzi o skrzyżowania w centrum miasta – mówi Błażej Trzcinowicz - Na kolejnych 95 skrzyżowaniach przed Euro zostanie zainstalowany jedynie system ustawiania zielonego światła pod jadące tramwaje. Chodzi o ciągi ulic poza centrum, na których nie zdążylibyśmy zamontować pełnego systemu – dodaje.
Innymi słowy, na kolejnych 95 skrzyżowaniach ma się pojawić działająca sygnalizacja wzbudzana. Elektronika zamontowana w tramwaju będzie sygnalizować jego zbliżanie się do skrzyżowania, a światła zmienią się na zielone.
Taki system działa z powodzeniem od kilku lat w wielu dużych miastach Polski. Wrocław już dawno mógł go mieć, ale władze miasta postawiły na inteligentny system transportu. Szczegółowe rozwiązania techniczne zostaną opracowane przez zwycięskie konsorcjum. Pewne jest, że po Euro te skrzyżowania, gdzie na początku zostanie zamontowane tylko sygnalizacja wzbudzana zostaną wyposażone w pełny system. Tak, żeby najpóźniej do końca 2013 roku 153 najważniejsze skrzyżowania w mieście dało się sterować z centrum zarządzania ruchem.

Źródło: tuwroclaw.com

 

czwartek, 30 grudnia 2010, neokumizmohal

Polecane wpisy