Tagi
środa, 30 grudnia 2009

Na 900 dni, jakie pozostały do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, gotowych jest 90 procent płyty fundamentowej. Przed nadejściem mrozów wykonawcom udało się wykonać wykop pod budynek odpraw pasażerskich.

Tak będzie wyglądało wnętrze nowego terminala na wrocławskim lotnisku. Wizualizacja inwestora.

Zakończone zostały prace ziemne prowadzone pod budynkiem terminalu. Płyta fundamentowa gotowa jest już w 90 procentach, zaawansowane są również prace związane ze stawianiem stóp fundamentowych. Poza tym, rozpoczęło się układanie i betonowanie stropów nad kondygnacją -1. W listopadzie zakończono zaplanowaną na ten rok stabilizację gruntu pod przyszłe parkingi.

Wystartowała także budowa tunelu, który połączy nowy terminal z przyszłą stacją kolejową. Pasażerowie będą nim przechodzić na powstający peron, dzięki czemu zyskają bezpośrednie połączenie z lotniska do centrum miasta. Mimo tego, PKP nie zdecydowało jeszcze, czy uda im się zyskać dodatkowe dofinansowanie dla prawie czterokilometrowej linii, łączącej terminal ze stacją Wrocław-Żerniki.

Nad jakością i terminem wykonania prac czuwa inżynier kontraktu - firma ECM Group Polska, zaś nadzór autorski nad realizacją projektu sprawuje pracownia architektoniczna JSK Architekci.

Nowy terminal powstanie w 2011 roku. Koszt całej inwestycji to prawie 300 milionów złotych.

Źródło: tuwroclaw.com

 

 

Powód: opóźnienia w harmonogramie prac szacowane na około 3-4 miesiące. Trwa konferencja prasowa, na której informację oficjalnie potwierdził prezydent Rafał Dutkiewicz.

Wizualizacja stadionu na Maślicach

Wrocławski stadion na Euro 2012, na 42 tys. widzów za 725 mln zł miało wybudować grecko-polskie konsorcjum, na które składają się firmy Mostostal i J&P Avax.

- Jesteśmy gotowi, niezwłocznie wchodzimy na plac budowy. Za trzy miesiące stadion powinien wyjść ponad poziom "0", za rok o tej porze gotowa będzie już sama konstrukcja areny - mówił w kwietniu podczas uroczystego podpisania umowy z miastem Jarosław Popiołek, prezes Mostostalu.

- Wierzę, że dzięki połączeniu wrocławskiej i greckiej ekspresji zbudujemy stadion pełen temperamentu. Moim zdaniem będzie on najpiękniejszy ze wszystkich nowo wybudowanych aren i na pewno pierwszy, który powstanie przed Euro - dodawał prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz.

Prace na dobre ruszyły w maju. Nic nie wskazywało, że z dotrzymywaniem terminów są kłopoty. Na stronie miejskiej spółki, która nadzoruje wrocławskie przygotowania do Euro, pisano, że Wrocław jest prymusem, a harmonogram prac nie jest zakłócony. Na placu budowy widać zarys stadionu, cały czas pracują tam dźwigi.

Wykonawca obiecywał, że że obiekt będzie gotowy w ciągu 21 miesięcy, czyli w połowie 2011 roku. Po zerwaniu umowy raczej nie będzie dotrzymany.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

Będzie osobny pas dla tramwajów na Grabiszyńskiej. Niestety, to, co cieszy pasażerów, martwi kierowców .

Na chwilę obecną po remoncie ul. Grabiszyńskiej tramwaje stoją w korkach (Fot © Paweł Relikowski)

Oto prezent gwiazdkowy dla mieszkańców Oporowa i Grabiszynu, którzy podróżują tramwajami linii 4, 5, 11 i 24. Przestaną się one spóźniać, bo urzędnicy zdecydowali się na wydzielenie torowiska na wyremontowanej dopiero ulicy Grabiszyńskiej. Oznacza to, że na torowisko w żadnym miejscu nie będą już wjeżdżać samochody.

Po remoncie tramwaje codziennie stoją w korkach na odcinku między placem Srebrnym a aleją Hallera.
- W godzinach szczytu tracimy tu przez to średnio 15 minut - żali się nam jeden z motorniczych MPK. Przed remontem torowisko w niektórym miejscach także nie było wydzielone, ale - jak twierdzą motorniczowie - jeździło tędy mniej samochodów.

Urzędnicy przekonywali początkowo, że korków na Grabiszyńskiej nie będzie, więc wydzielanie torowiska na całej długości jezdni nie jest potrzebne. Ale po remoncie tramwaje wciąż stoją w korkach. Dlatego urzędnicy zmienili zdanie:
- Torowisko od pl. Srebrnego do al. Hallera zostanie wydzielone przed końcem marca 2010 roku. Decyzje już zapadły i robotnicy pojawią się na ulicy - mówi Paweł Czuma, szef biura prasowego w ratuszu.
Na szczęście nie oznacza to konieczności przebudowy jezdni. Wystarczy namalować nowe pasy na jezdni.

Za komfort tramwajów zapłacą kierowcy. W kilku miejscach (np. pod wiaduktem przy stadionie) stracą drugi pas ruchu.
- Nikt nie lubi wąskich dróg. Ale skoro przyzwyczaiłem się do zwężeń na Piłsudskiego, to i tu się przyzwyczaję - mówi Jerzy Wiśniewski, kierowca z Borka.
- To świetna informacja - komentuje Igor Gisterek z zakładu infrastruktury szynowej Politechniki Wrocławskiej. Jak tłumaczy, dzięki temu poprawi się punktualność tramwajów. A jeśli dobrze ustawi się światła, wozy MPK zaczną jeździć znacznie szybciej.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 

Zakończy się budowa odcinka obwodnicy śródmiejskiej od mostu Milenijnego do ul. Żmigrodzkiej. Rozpoczną się natomiast prace przy drodze ekspresowej S8 do Warszawy

Modernizacja placu Bema oraz pobliskich ulic Sienkiewicza i Drobnera zakończy się w lipcu

Modernizacja placu Bema oraz pobliskich ulic Sienkiewicza i Drobnera zakończy się w lipcu. Fot:  Fot. Łukasz Giza / Agencja Gazeta

Największe remonty miasto w tym roku zakończyło na ulicach Krakowskiej i Grabiszyńskiej. Prace rozpoczęto także na Wyścigowej i Strzegomskiej od Gądowianki do ronda przy Mińskiej. Pierwsza ulica będzie gotowa w kwietniu, druga we wrześniu. W lipcu przejedziemy też przez zmodernizowany pl. Bema oraz ulice Sienkiewicza i Drobnera. Zbiegnie się to z otwarciem poszerzonej ul. Granicznej. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa jej dalszego odcinka, by usprawnić dojazd do nowego portu lotniczego. Na razie nie został jednak rozpisany przetarg na jego wykonawcę, dlatego nie wiadomo, kiedy rozpocznie się realizacja inwestycji.

Wiadomo już natomiast, że w drugiej połowie roku rozpocznie się remont pl. Nankiera, a w maju ma być gotowy przebudowany wiadukt na Psim Polu. Odetchną także mieszkańcy Smolca. Z powodu budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia zamknięta zostanie wprawdzie ul. Żwirki i Wigury, ale do centrum będzie można przejechać ul. Gagarina, gdzie ułożony zostanie asfalt.

Znaczne utrudnienia w ruchu pojawią się w rejonie stadionu na Maślicach, bo tam w przyszłym roku skupi się najwięcej inwestycji drogowych. Wiosną rozpocznie się m.in. modernizacja dalszego odcinka ul. Lotniczej, a nieco później fragmentu Kosmonautów, która połączy się z budową węzła AOW. Do stadionu, przez Kozanów, poprowadzone zostanie także torowisko tramwajowe. Jego budowa rozpocznie się pod koniec przyszłego roku u zbiegu Legnickiej i Na Ostatnim Groszu, przez ul. Milenijną i Pilczycką. Jesienią będzie już za to gotowa nowa linia tramwajowa na Gaj, czyli wzdłuż Świeradowskiej i Bardzkiej.

Dzięki poszerzeniu Strzegomskiej i Granicznej kierowcy zyskają szybkie połączenie obwodnicy śródmiejskiej z portem lotniczym. Sprawniej będzie można też przejechać z południa na północ Wrocławia. Zamiast przebijać się przez zatłoczone centrum, przejedziemy obwodnicą śródmiejską, która zostanie przedłużona od mostu Milenijnego do drogi wylotowej na Poznań. Firma Skanska powinna zakończyć budowę tego odcinka w styczniu 2011 roku. Wykonawcy udało się jednak przyspieszyć prace i prognozuje, że zakończy je w październiku przyszłego roku. A jeśli zima będzie łagodna, to nawet we wrześniu.

Pod koniec lata na pewno gotowy już będzie fragment od mostu do ul. Obornickiej i Skanska mogłaby go otworzyć dla ruchu. Urzędnicy muszą jednak przeanalizować, czy jeszcze bardziej nie zakorkuje się przez to ul. Obornicka.

Od ich decyzji zależy także, czy w przyszłym roku przejedziemy już obwodnicą autostradową. Na początku grudnia gotowy będzie odcinek z Kobierzyc do lotniska i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzy go dla ruchu, jak tylko miasto wyrazi zgodę. Jeśli jej nie będzie, na przejazd AOW będziemy musieli poczekać pół roku dłużej.

Wiosną ruszą prace związane z budową dolnośląskiego odcinka trasy S8 do Warszawy. W listopadzie ma się natomiast zakończyć remont drogi krajowej nr 5 na odcinku do Trzebnicy.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
piątek, 18 grudnia 2009

Z południa na północ miasta bez korków? Urzędnicy i drogowcy: tak. I to już za rok. Jeśli spełni się optymistyczny scenariusz, jesienią przyszłego roku szybko przejedziemy przez Wrocław, a jego centrum będziemy mogli ominąć.

Zdjęcie: To możliwe, bo przyspiesza budowa dwóch miejskich obwodnic. Jak zapowiadaliśmy, w listopadzie przyszłego roku pojedziemy już odcinkiem autostradowej obwodnicy Wrocławia od Magnic (w gminie Kobierzyce) do lotniska na Strachowicach. Tu zjedziemy na ulicę Graniczną i dalej na Strzegomską. Obie jezdnie są właśnie przebudowywane. W przyszłym roku będą miały po dwa pasy ruchu w każdą stronę, dzięki czemu nie będą się tam tworzyć zatory.

Ze Strzegomskiej wjedziemy na Gądowiankę, a stąd pojedziemy obwodnicą śródmiejską aż do ulicy Żmigrodzkiej.

Gdy powstaną wszystkie te trasy, będziemy mogli ominąć zakorkowane centrum Wrocławia. Teraz między inwestorem autostradowej obwodnicy Wrocławia, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a urzędem miejskim trwają szczegółowe rozmowy na temat otwarcia dróg. Przygotowano już nawet wspólny projekt.

- Takie rozwiązanie pozwoli odetchnąć kierowcom w centrum. Zmiejszą się korki. Aby dostać się z Bielan na Poświętne, nie trzeba już będzie przedzierać się przez cały Wrocław - zapowiada Katarzyna Kasprzak z departamentu infrastruktury i gospodarki w ratuszu.

Od wjazdu na autostradową obwodnicę Wrocławia na razie nie odstraszy też kierowców opłata.
- Mogę zapewnić, że przejazd zachodnią częścią obwodnicy będzie bezpłatny - mówi Robert Radoń, szef dolnośląskiego oddziału GDDKiA.
- Nie będzie można pobierać opłat, bo inwestycja nie zostanie jeszcze zakończona.

W listopadzie przyszłego roku gotowy ma być także most Rędziński nad Odrą. Jednak pojedziemy nim dopiero wtedy, gdy powstanie drugi fragment drogi: od lotniska w okolice Długołęki.
Ten odcinek powinien zostać oddany do użytku w maju 2011 r.
Po autostradowej obwodnicy pojedziemy trzema pasami w każdą stronę. I to nawet z prędkością 130 km/h.

To nie wszystkie dobre wiadomości dla kierowców. Jeszcze przed Euro 2012 ominiemy Wrocław także od wschodu. Jak zapowiedział wicemarszałek Grzegorz Roman, gotowa będzie już wschodnia obwodnica Wrocławia. To trasa, którą pojedziemy z Długołęki, przez Łany do Siechnic, Żernik i Krajkowa. Trwają już prace nad drogą pomiędzy Łanami a Siechnicami. Teoretycznie ma być gotowa na początku 2013 roku. Ale wykonawca, szwedzka firma Skanska, zapewniła, że odda drogę ponad pół roku wcześniej.

Wicemarszałek Roman zapewnia, że na fragmenty drogi z Siechnic do Żernik i z Żernik do Krajkowa urząd marszałkowski ma zagwarantowane pieniądze.
- Jeszcze zimą ogłosimy przetargi na budowę tych fragmentów. Zdążymy z inwestycją przed Euro - zapewnia.
Jedyną niewiadomą jest trasa między Łanami a Długołęką. Jej budowa jest uzależniona od tego, czy uda się pozyskać pieniądze z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Wiele wskazuje, że tak właśnie się stanie.

Natomiast żadnych obaw nie ma w przypadku obwodnicy śródmiejskiej. Odcinek od mostu Milenijnego do ul. Żmigrodzkiej ma powstać oficjalnie na początku 2011 roku. Wykonawca, firma Skanska, zapewnia, że ten odcinek uda się oddać do listopada 2010. Jednak robotnicy zapewniają, że mogą zdążyć nawet na wiosnę.

- Gdyby rzeczywiście tak się stało, byłaby to dla nas doskonała informacja - przyznaje Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje, odpowiedzialnej za budowę drogi.
Urzędnicy i drogowcy twierdzą, że nie są jednak przekonani, czy po wcześniejszym oddaniu do użytku tego fragmentu będzie tam można puścić ruch dwoma pasami w obydwu kierunkach.

- Musimy uważać, by nie za-blokować ulicy Obornickiej - zastrzega Szempliński. Ale zapewnia, że specjaliści od inżynierii ruchu są w stanie rozwiązać ten problem za pomocą znaków i świateł.
Przypomnijmy, że obwodnica śródmiejska będzie też dłuższa, niż pierwotnie zakładano. Trwa projektowanie drogi od ul. Żmigrodzkiej do Kamieńskiego. Ten fragment również ma szansę powstać jeszcze przed Euro 2012.


Dla drogowców czas to pieniądz
Na szybszym zakończeniu swoich prac firmy mogą sporo zarobić.
Z jednej strony mogą liczyć na nagrody przewidziane przez wrocławski magistrat. Dodatkowe premie zostaną wypłacone właśnie za skończenie prac przed terminem. W przypadku obwodnicy śródmiejskiej, jest to z góry przewidziana, procentowa część kontraktu. Za przyspieszenie całej inwestycji o 3 miesiące, firma Skanska dostanie ponad milion złotych.

Drogowcy tłumaczą, że oczywiście cieszą się z dodatkowych premii, jednak w skali całego projektu są to niewielkie pieniądze (cała inwestycja ma kosztować ponad 250 milionów złotych).
Jednak zakończenie robót przed czasem to wiele innych, ważniejszych od na-grody, korzyści.
Można wcześniej przerzucić robotników na inne budowy, by tam podgonić terminy. Dzięki wcześniejszemu zakończeniu prac można też szybciej zlikwidować bazę budowy, oszczędzić na opłatach za wynajmowany sprzęt czy po prostu bieżącym utrzymaniu.

Źródło: Gazeta Wrocławska

Infografika: Maciej Dudzik


W stolicy Dolnego Śląska powstaną nowe miejsca noclegowe. Ale nie byle jakie, bo ekskluzywne, pięciogwiazdkowe...

Monopol przy ul. Świdnickiej, Sofitel przy św. Mikołaja, Radisson Sas przy Purkyniego i - niedawno otwarty - Spichlerz przy ul. Menniczej. To cztery najlepsze wrocławskie hotele. Najlepsze, bo wszystkie mają po pięć gwiazdek.
Do tego ekskluzywnego grona ma jeszcze dołączyć Hilton przy Podwalu (obok pl. Dominikańskiego), Rialto (pl. Katedralny) i Platinum Palace (przy Powstańców Śląskich). Te hotele mają powstać do Euro 2012.

Zdjęcie: Tak będzie wyglądał hotel Hilton Garden Inn przy ulicy Piłsudskiego (Wizualizacje inwestora)

Tak będzie wyglądał drugi hotel Hilton Garden Inn we Wrocławiu przy ulicy Piłsudskiego Fot. Wizualizacje inwestora.

Każdy z nowych budynków ma być wyjątkowy. Najwięcej emocji wzbudza budowa Hiltona. Plotkowało się nawet o tym, że na otwarciu obecna będzie amerykańska celebrytka i spadkobierczyni majątku Hiltonów, Paris.

Jednak zanim do uroczystego otwarcia dojdzie, to inwestor musi rozpocząć budowę obiektu. Jak na razie wykopał jedynie wielki dół. Zapewnia jednak, że na początku przyszłego roku budowa ruszy pełną parą, tak aby zdążyć przed mistrzostwami Euro w 2012 roku.
Nie obyło się bez zmian w projekcie Hiltona. Trzeba było zrezygnować z nowoczesnego materiału budowlanego: corianu. To specjalna substancja, dzięki której budowla nie miałaby żadnych kantów. Jednak polskie prawo budowlane nie uznaje corianu i trzeba będzie go zastąpić szkłem. Jak zapewniają architekci Hiltona, efekt ma być równie imponujący: promienie słońca będą odbijać się od budynku, robiąc bajeczne wrażenie.

Ciekawym obiektem będzie hotel Rialto przy pl. Katedralnym. Architekci musieli się nie lada natrudzić, aby wkomponować bryłę w zabytkową część miasta. Bo Rialto stanie tuż obok katedry pw. św. Jana Chrzciciela - dokładnie tam, gdzie jeszcze niedawno przyjmowała studentów przychodnia zdrowia.

Zdjęcie: Hotel Rialto postanie tuż przy wrocławskiej katedrze na Ostrowie Tumskim (Wizualizacje inwestora)

Hotel Rialto powstanie tuż przy wrocławskiej katedrze na Ostrowie Tumskim Fot. Wizualizacje inwestora

Już w przyszłym roku otwarty zostanie Platinum Palace przy ul. Powstańców Śląskich. To będzie bardzo luksusowy, choć niewielki hotel. Pokoje gościnne zaprojektowano w zabytkowej willi. Centrum spa i basen w dobudowanej części - za samą willą.
Jednak wcale nie jest wykluczone, że "pięciogwiazdkowców" będzie we Wrocławiu więcej. Bo są na nie miejsca.

Na inwestora wciąż czeka kamienica przy ul. Łaziennej, tuż przy Rynku (działa tam popularny Jazz Klub Rura).
Wrocławski magistrat chce sprzedać budynek i marzy o tym, aby powstał w nim właśnie luksusowy hotel. Jednak na razie to tylko i wyłącznie marzenia, bo już kolejny raz nie zgłosił się żaden chętny na zakup kamienicy. Stało się tak, mimo że urząd obniżył cenę z ponad 20 milionów złotych do niecałych 10. Teraz prawdopodobnie jeszcze obniży cenę, bo do Euro czasu coraz mniej, a wiadomo, że cały budynek trzeba gruntownie wyremontować.
Nie było również chętnych na kamienicę przy ul. Ofiar Oświęcimskich, która została wyceniona na pięć milionów.

W tym przypadku cena pewnie znów pójdzie w dół. Przy Ofiar Oświęcimskich urzędnicy też chcą, aby powstał hotel, ale już czterogwiazdkowy. Takich we Wrocławiu jest jak na razie osiem.
W mijającym tygodniu poinformowano o rozpoczęciu budowy kolejnego: przy ul. Piłsudskiego (skrzyżowanie z Komandorską). Tam ma powstać Hilton Garden Inn: hotel o standardzie czterogwiazdkowca. Znajdzie się w nim 150 apartamentów. Budowa ma zakończyć się również przed Euro 2012.


Urzędnicy nowe hotele widzą także w innych miejscach. Magistrat chce sprzedać kilka działek, gdzie inwestorzy takie obiekty mogą postawić. Miejsce jest przy ul. Szczytnickiej (róg Wyszyńskiego), obok Opery Wrocławskiej, przy Piotra Skargi (obok IX Liceum Ogólnokształcącego), Maślickiej (w pobliżu budowanego na Euro 2012 stadionu) czy Metalowców.
Można też kupić kamienicę przy Łaciarskiej, a także budynek, w którym hotel funkcjonuje. Mowa o hotelu Śląsk przy ul. Oporowskiej, tuż obok stadionu piłkarskiego.

Zdjęcie: Hotel Hilton przy Podwalu będzie miał pięć gwiazdek (Wizualizacje inwestora)
Pierwszy Hotel Hilton we Wrocławiu stanie przy Podwalu i będzie miał pięć gwiazdek Fot. Wizualizacje inwestora


Oprócz tego, co oferuje miasto, inwestorzy rozglądają się także za lokalizacjami, które znajdują się w rękach prywatnych. I tak, od dłuższego już czasu mówi się, że znana sieć Marriott chce otworzyć swój hotel we Wrocławiu. Gdzie? Tego jeszcze nie ustalono. Wszystko zależy od tego, czy Marriott zdecyduje się na budowę pięciogwiazdkowca, czy też hotelu o niższym standardzie. Jeśli postawi na pięć gwiazdek, to Marriott mógłby być operatorem wieżowca, który chce wybudować Grupo Prasa w tzw. Centrum Południowym, czyli przy ul. Powstańców Śląskich, niedaleko orbisowskiego hotelu Wrocław .

A sam Orbis również ma plany związane ze swoim obiektem. Były nawet rozważane takie pomysły, jak wyburzenie hotelu i postawienie na jego miejscu nowego. Ale te na razie zostały schowane do szuflady. Jak na razie bliżej jest do liftingu, czyli gruntownego odnowienia budynku.
A przy nim, tuż przy ulicy Powstańców Śląskich, ma stanąć trzygwiazdkowy hotel Ibis. Kiedy? Dokładnych planów jeszcze nie ma, choć nie można wykluczyć, że Orbis zdecyduje się na budowę hotelu nawet w przyszłym roku. Wszystko zależy od tego, czy grupie uda się zdobyć odpowiednie fundusze.

Podobnie jest z hotelem, który planowany jest w budynku po piekarni Mamut przy ul. Sienkiewicza. Cały budynek ma być odrestaurowany, zostaną dobudowane arkady od strony ulicy i podjazd dla autobusów.

Hotel (a także zespół biur i apartamentowców) ma powstać także przy pl. Dominikańskim. Dokładnie tam, gdzie dawniej stała drukarnia. Jednak to na razie plany. Bo inwestor rok temu zapowiadał, że budowa ruszy przed ostatnimi wakacjami. A tymczasem nic z tego nie wyszło.
Równie niepewne są inwestycje przy ul. Na Grobli i przy Wilczej (tam, gdzie dawniej był Klub Sportowy Burza).

Hotele to legenda naszego miasta
Wrocławskie hotele zawsze były w centrum zainteresowania wrocławian. Już przed wojną bardzo znany był Monopol. Nic zatem dziwnego, że to z hotelowego balkonu przemawiał do wrocławian Adolf Hitler. Po wojnie w Monopolu spali Marlena Dietrich, Pablo Picasso. Kręcono też tam filmy, np. "Popiół i diament". Swoje miejsce w polskiej kinematografii zajął również Novotel. Tam kręcono "Wielkiego Szu". A w hotelach Grand i Panorama (stał tam, gdzie teraz jest Galeria Dominikańska) można było dostać w czasach peerelu zagraniczne papierosy i alkohol. Ale tylko za dolary.

Źródło: Gazeta Wrocławska

Za 150 mln euro na wrocławskich Maślicach powstanie galeria handlowa. Zysk z jej działalności zostanie przeznaczony na zbudowanie silnego piłkarskiego Śląska, który ma walczyć o mistrzostwo Polski i rywalizować w europejskich pucharach

Wizualizacja przystadionowej galerii na Maślicach

Wizualizacja galerii handlowej na Maślicach oraz stadionu na Euro 2012. Fot Pracownia architektoniczna Laguarda.Low

W czwartek dowiedzieliśmy się, jak galeria będzie wyglądać. Wizualizację zaprezentowano podczas specjalnej konferencji prasowej zorganizowanej przez prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza i Józefa Birkę reprezentującego Zygmunta Solorza, właściciela piłkarskiego Śląska.

Galeria zostanie wybudowana obok stadionu na Maślicach. Czterokondygnacyjny budynek stanie na działce o powierzchni 6,8 hektara. Inspiracją dla architektów projektujących galerię była lekko zakrzywiona bryła stadionu.

Powierzchnia handlowo-usługowa zajmie około 60 tys. m kw., czyli nieco mniej niż w Magnolii. Na parterze i pierwszym piętrze znajdować się będzie około 150 sklepów, butików oraz hipermarket. Wyżej zaplanowano: multikino, bary, restauracje, punkty usługowe, fitness i spa oraz tor bowlingowy. Na parkingu pod budynkiem zmieści się 2,5 tys. samochodów.

Wizualizacja przystadionowej galerii na Maślicach

Wizualizacja przystadionowej galerii na Maślicach. Fot Pracownia architektoniczna Laguarda.Low

Właścicielem galerii będzie piłkarski Śląsk należący do Zygmunta Solorza i miasta Wrocławia. Na jej budowę spółka piłkarska zaciągnie 150 mln euro kredytu w jednym z banków. Klub będzie go spłacać przez 25 lat po 20 mln zł rocznie. Zyski z galerii w całości mają być przeznaczane na spłatę kredytu i zwiększać budżet drużyny piłkarskiej. Dzięki tym pieniądzom Śląsk ma mieć wielomilionowy budżet, który umożliwi drużynie walkę o mistrzostwo Polski i grę w europejskich pucharach.

Rafał Dutkiewicz: - To ma być maszyna, taki samonapędzający się wehikuł, który zapewni duże pieniądze na działanie piłkarskiego Śląska.

Józef Birka, przewodniczący rady nadzorczej Śląska, szacuje, że dzięki galerii klub będzie dostawał rocznie ponad 20 mln zł. Zastrzega jednak: - Dziś niczego nie możemy jeszcze przesądzać.

Wizualizacja przystadionowej galerii na Maślicach

Wizualizacja przystadionowej galerii na Maślicach. Fot. Pracownia architektoniczna Laguarda.Low


Dutkiewicz i Birka są przekonani, że nie dojdzie do sytuacji, gdy zyski z galerii będą tak małe, że klub nic nie dostanie: - Z biznesplanu wynika, że to jest niemożliwe.

Już zostało wynajęte 40 proc. powierzchni handlowej, trwają negocjacje z kolejnymi firmami. Nie zdradzono jednak, jakie sklepy pojawią się w galerii. Nie wiadomo też, jaka będzie jej nazwa. Józef Birka deklaruje, że nazwę wybiorą w głosowaniu wrocławianie albo zostanie sprzedana firmie, która zapłaci za to najwięcej.

Atutem galerii ma być poprowadzona tuż obok Autostradowa Obwodnica Wrocławia i stadion, na którym rozgrywane będą mecze Euro 2012 oraz ligowe pojedynki Śląska. Budowa galerii ma rozpocząć się wiosną 2010 r. Otwarcie możliwe jest na Boże Narodzenie 2011 r., ale bardziej prawdopodobny termin to Wielkanoc 2012 r.

Koncepcję architektoniczną galerii stworzyła amerykańska pracownia Laguarda.Low, która jest autorem warszawskiej galerii Mokotów oraz podobnych obiektów min. w USA, Japonii, Chinach, Brazylii i we Włoszech.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław


Dziś oficjalnie rozpoczęto budowę nowego obiektu Centrum Metropol składającego się z 4* hotelu klasy biznes, nowoczesnych powierzchni biurowych, punktów handlowych i luksusowych apartamentów.

Wizualizacja Obiektu - widok u zbiegu ulic Piłsudskiego i Komandorskiej. Fot. (© Wizualizacja inwestora)

Centrum Metropol będzie nowoczesnym obiektem o całkowitej powierzchni prawie 33 tysięcy metrów kwadratowych. Inwestycja zlokalizowana będzie w centrum miasta przy ulicy Piłsudskiego i bezpośrednio połączy się z Teatrem Capitol.

W ramach projektu powstanie hotel pod marką Hilton Garden Inn dysponujący 150 pokojami oraz nowoczesne powierzchnie biurowe klasy A zajmujące 13 tysięcy metrów kwadratowych. Poza tym planowane jest przygotowanie 36 wysokiej klasy apartamentów o średniej wielkości 50 m2. Na parterze budynku znajdować się będzie 15 punktów handlowo-usługowych od 80 do 400 m2. Poziom -1 i -2 przeznaczone zostaną na ogólnodostępny parking na 221 miejsc.

- Projekt Centrum Metropol to ważny krok dla Wrocławia w zakresie wzmocnienia pozycji jako centrum biznesowo-turystycznego - mówi Joanna Kowalska - Szymczak, dyrektor działu inwestycyjnego doradcy projektu, firmy DTZ. - Głęboko wierzę, że nowoczesny projekt o wielofunkcyjnym przeznaczeniu będzie cennym uzupełnieniem dla infrastruktury, architektury oraz platformy biznesowej miasta.

Centrum Metropol będzie się charakteryzowało typowo miejską, spójnie ukształtowaną fasadą, uzupełniając przy tym klasyczny i jednolity budynek Teatru Capitol.

Inwestorzy przewidują, że projekt zostanie w całości ukończony na EURO 2012.

Źródło: www.tuwroclaw.com

 

Centrum Metropol powstanie w kwartale ograniczonym ulicami Piłsudskiego, Komandorską, Bogusławskiego i Świdnicką, w sąsiedztwie rozbudowanego Teatru Muzycznego Capitol. Centrum Metropol będzie pierwszą polską inwestycją irlandzkiego konsorcjum McCarthy Harte, wspieranego przez amerykańskiego potentata w branży hotelowej - Interstate Hotels & Resorts.

Wizualizacja: Pracownia Architektoniczna Forum

Określając program planowanego obiektu przyjęto zasadę zapewnienia maksymalnej różnorodności funkcji w obrębie zaproponowanej struktury. Zabudowę działki oparto na trzech, wzajemnie uzupełniających się blokach funkcjonalnych. Eksponowany narożnik ulic Piłsudskiego i Komandorskiej przeznaczono na hotel. Wzdłuż nasypu kolejowego zlokalizowano budynek biurowy, stanowiący bufor akustyczny dla kwartału. Obie te funkcje połączono w poziomie parteru wspólnym wewnętrznym pasażem zawierającym Centrum Konferencyjne oraz - dostępne z ulic Komandorskiej i Bogusławskiego - indywidualne lokale usługowe. Ponad parterem przestrzeń pomiędzy hotelem a biurowcem przeznaczono na zabudowę apartamentową koncentrującą się wokół obszernego, zielonego patio. Całość kwartału podpiwniczono dwoma kondygnacjami parkingu podziemnego.

Wizualizacja: Pracownia Architektoniczna Forum

HOTEL

Część frontową Centrum Metropol stanowi hotel o 120 pokojach w standardzie co najmniej czterogwiazdkowym, ułożonych wokół wewnętrznego atrium ponad hotelowym lobby. Planowane jest strategiczne połączenie przestrzeni publicznych Hotelu i rozbudowanego Teatru Capitol, pozwalające na wzajemne uzupełnianie i wzmacnianie oferty obu Instytucji. Gościom Teatru udostępniona zostanie oferta bogatego programu restauracyjno - usługowego zaplanowanego w obrębie atrium hotelowego. Przewiduje się również możliwość organizowania wspólnych konferencji, z wykorzystaniem sali Teatru jako głównej sali plenarnej zaś pomieszczeń hotelowego Centrum Konferencyjnego jako sal sekcyjnych. Połączenie obu przestrzeni pozwoli również na organizację dużych, wspólnie aranżowanych działań artystycznych: wystaw, happeningów etc.

Partnerem hotelowym dla Centrum Metropol zostanie amerykańska grupa hotelowa Interstate Hotels and Resorts, posiadająca 45 letnie doświadczenie w branży hotelowej, zarządzająca na całym świecie ponad 220 hotelami, w portfolio której znajduje się między innymi 39 hoteli Marriott i 22 hotele Hilton. Podjęto decyzję iż marką przyszłego hotelu Metropol będzie Hilton.

 

Wizualizacja: Pracownia Architektoniczna Forum

Projektowany zespół podzielono na segmenty, nawiązujące skalą i gabarytami do obiektów stanowiących wielkomiejską obudowę ul. Piłsudskiego. W obrębie kwartału przewiduje się nadanie prymatu formalnego rozbudowanej siedzibie Teatru Muzycznego Capitol. Proponowana struktura zabudowy o rozdrobnionych, rytmicznie perforowanych, typowo śródmiejskich elewacjach silnie odróżnia się od prostej, masywnej bryły Teatru.

Klasycystyczne w przeważającej ilości, nieco wzbogacone neobarokowymi formami, elewacje istniejących budynków znajdują swe odzwierciedlenie w zaproponowanej kompozycji elewacji nowego hotelu.

Ukształtowano je w oparciu o zasadę trójpodziału, z trójkondygnacyjnym korpusem korespondującym wysokością z gmachem dawnej rezydencji przewodniczącego Sejmu Śląskiego, jedynym niższym obiektem w pierzei ul. Piłsudskiego, zamykającym oś ul. Komandorskiej. Linia podziału między korpusem a dwukondygnacyjnym szczytem odpowiada również wysokości głównej części wielkiej witryny foyer Teatru Capitol. Wysokość podcienia oraz wysokość elewacji dopasowano do projektowanej przebudowy Teatru Muzycznego Capitol.

Wizualizacja: Pracownia Architektoniczna Forum

Wewnętrzne zróżnicowanie funkcjonalne zespołu wyrażone zostało w zastosowanych na fasadzie szlachetnych materiałach wykończeniowych, dzielących kompleks na sekcje o rozmiarze charakterystycznym dla śródmiejskiej parcelacji. Kompozycja poszczególnych sekcji odzwierciedla charakter dominującego w jej obrębie materiału elewacyjnego - obudowę kwartału stanowią kolejno: mosiądz, beżowa terakota, grafitowy granit, ceramika oraz biały beton architektoniczny.

Wizualizacja: Pracownia Architektoniczna Forum, Stanisław Lose

Wizualizacja: Pracownia Architektoniczna Forum

Koncepcja przewiduje uhonorowanie historii Miejsca, nawiązując do wielkomiejskiej świetności z okresu międzywojennego i dawnej nazwy ulicy Piłsudskiego - Garten Strasse. Tradycja przenikania się we wnętrzach publicznych architektury z roślinnością, zapoczątkowana istniejącym niegdyś w obrębie kwartału Etablissement Palmengarten, znajduje swą kontynuację w zamykających hotelowe atrium Wiszących Ogrodach. Zieleń stanowi jeden z kluczowych środków wyrazu proponowanej architektury, także w formie biologicznie czynnych połaci dachowych oraz ogrodu w dziedzińcu sekcji apartamentowej. Z lat międzywojennych zaczerpnięto również słownik symbolicznego detalu architektonicznego: neony, liternictwo oraz maszty flagowe.

Autorami koncepcji architektonicznej Centrum Metropol są Stanisław Lose, Maciej Lose i Michał Goncerzewicz, architekci z wrocławskiej pracowni FORUM.

Źródło: http://bryla.gazetadom.pl oraz Materiały prasowe McCarthy Harte Consortium


Budowa ma się komponować z zabytkami w okolicy (© wizualizacja inwestora)

W przyszłym roku ruszy budowa kamienicy, która będzie przylegała do młynu Maria.

Wiosną przyszłego roku ruszy budowa nowej kamienicy na wrocławskiej wyspie Piasek. Powstanie nad Odrą, na skwerze, którzy wrocławianie kojarzą z drzewem wbitym w ziemię do góry nogami. To pierwsza inwestycja budowlana w tym rejonie od niepamiętnych czasów.
W sumie, na czterech kondygnacjach, znajdzie się 18 mieszkań.

- Na parterze będą dwa lokale usługowe, a nad Odrą powstanie niewielka, ale ogólnodostępna marina - dopowiada Jacek Łozowski, inwestor, który wybudował m.in. już Dom handlowy przy ul. Czystej, obok Renomy. Budowa potrwa do 2011 roku.

Mieszkania mają kosztować średnio 18 tys. zł za metr kw. Jednak apartament z widokiem na Odrę będzie kosztował więcej, ale inwestor nie obawia się o brak zainteresowania. Tłumaczy, że skusi ich świetna lokalizacja. Kamienice będą przylegały do młynu Maria.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 
1 , 2 , 3