Tagi
środa, 22 kwietnia 2009

Oprócz Dolnośląskiej Kolei Dojazdowej Wrocław będzie miał również miejskie pociągi które kursować będą po rozległej, jeszcze poniemieckiej, sieci kolejowej na terenie miasta. Spośród wspomnianych połączeń sześć będzie ruszało z przejętego od PKP i odrestaurowanego Dworca Świebodzkiego. Będą to połączenia wyłącznie po Wrocławiu. (Dla tych ktorzy nie doceniają szybkości kolei przypominam że dziś z Dworca Głównego na Maślice kolej dojeżdża w mniej niż 15 minut - nawet przy dzisiejszym stanie torowiska)

mapka: gazeta wrocławska

 

Według deklaracji Marszałka Dolnego Śląska Dworzec Świebodzki zostanie reaktywowany wciągu 3 lat. Po tym czasie znowu zaczną ruszać z niego miejskie pociągi

Pomysł marszałka muszą jeszcze zaakceptować władze PKP (dziś to do nich należy stacja).
- Czekamy na wniosek - ucina pytania o decyzję w tej sprawie Beata Kuczyńska, rzeczniczka prasowa zarządzającej dworcem spółki PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu.

Ale Andrzej Piech, zastępca dyrektora ds. handlowych PKP Przewozy Regionalne we Wrocławiu, przekonuje, że w proponowanym przez władze regionu wydaniu Świebodzki spełni swoją rolę.
- Nie miałoby natomiast sensu przerzucanie tam połączeń, które teraz obsługuje Dworzec Główny - tłumaczy Piech.

Dlaczego? Bo ze Świebodzkiego nie ma połączenia kolejowego z Głównym. I gdyby podróżni np. z Jeleniej Góry (m.in. w tym kierunku wyjeżdżały kiedyś składy ze Świebodzkiego), chcieli dostać się na pociąg do Warszawy, musieliby przejechać pół miasta, by wsiąść do wagonu na Głównym.
Jeżeli negocjacje marszałka z kolejarzami przebiegną pomyślnie, dworzec ma szansę odzyskać swój blask jeszcze przed Euro 2012.

Wrocław może mieć dzięki tym planom doskonałą sieć połączeń kolejowych. Już dzisiaj w mieście jest 16 czynnych stacji. Z centrum miasta do Leśnicy dojedziemy nawet w 20 minut. Z Wrocławia-Mikołajowa na Psie Pole - o pięć minut szybciej.

To czas konkurencyjny wobec komunikacji miejskiej. Tyle tylko, że nie mamy pociągów miejskich. Chcąc jeździć po Wrocławiu koleją, musimy korzystać z kursów regionalnych. I narażać się np. na spóźnienia.

Jednak w przyszłości ma być lepiej. Zwłaszcza że o ułatwieniu poruszania się po stolicy Dolnego Śląska koleją myśli nie tylko marszałek, ale i urzędnicy z magistratu. Już w ubiegłym roku, po naszych tekstach, wydrukowali i rozwiesili na wielu przystankach MPK wrocławskie rozkłady jazdy kolei. Obejmowały one odjazdy i przyjazdy pociągów na najważniejszych w mieście stacjach.
Urzędnicy chcą też wybudować w mieście nawet kilkanaście nowych przystanków kolejowych. Na początku miałyby powstać m.in. przy ul. Długiej, Jedności Narodowej i Grabiszyńskiej.
Źródło: gazeta wrocławska

Jak donosi Gazeta Wrocławska aglomeracja wrocławska przejdzie rewolucję na torach. Powstanie tak zwana Dolnośląska Kolej Dojazdowa która w głównej mierze opierać się będzie na remontach oraz odtworzeniu połączeń Wrocławia z miastami i gminami leżącymi w promieniu 50km od niego. Będzie to skutkowało częstymi i co ważne szybkimi połączeniami ze stolicą dolnego śląska. Jak zadeklarował marszałek Łapiński kolej ta będzie kursowała na 13 liniach. Do Euro 2012 ma powstać przynajmniej połowa połączeń linii DKD.

Fot.  Piotr Krzyżanowski


Dzięki nowym pociągom mieszkańcy Wrocławia będą mogli szybko przejechać z Brochowa na Wojnów, z Leśnicy na Wojnów lub ze stacji Wrocław Świniary do stacji Wrocław Główny.
Zarząd województwa chce, by Dolnośląska Kolej Dojazdowa połączyła nie tylko wrocławskie osiedla, ale także stolicę Dolnego Śląska z kilkudziesięcioma okolicznymi gminami.

- Myślimy też o Wałbrzychu, Legnicy, Wołowie, Oleśnicy i Świdnicy - przekonuje wicemarszałek Zbigniew Szczygieł. - Cała sieć ma objąć 43 gminy, których obszar zamieszkuje prawie 1,5 miliona osób.

Zarząd chce też przejąć Dworzec Świebodzki, gdzie miałyby się zatrzymywać pociągi DKD.

Najszybciej, bo już we wrześniu tego roku, nowych pociągów doczekają się mieszkańcy Trzebnicy. Przejęcie od PKP i remont trasy Wrocław - Trzebnica kosztowały 11 mln zł.
O 5 mln zł droższe będzie przejęcie linii z Wrocławia przez Kobierzyce do Świdnicy i Dzierżoniowa.

Pasażerowie korzystający z połączeń kolejowych przeżyją jeszcze przynajmniej dwie rewolucje.
Pierwsza zakłada, że dzięki połączeniom uruchomionym w ramach Dolnośląskiej Kolei Dojazdowej pociągi mają kursować co godzinę, a niektóre nawet co 30 minut.

Kolejna nowość, zapowiadana przez zarząd województwa, to wspólny bilet, którego cena będzie uzależniona od strefy, do której będziemy dojeżdżać. Kiedy doczekamy się tych wszystkich nowości? Wicemarszałek Zbigniew Szczygieł przyznaje, że jest to zadanie rozpisane na wiele lat.

Marszałek województwa musi przede wszystkim przekonać samorządy, by zaangażowały się w tworzenie DKD. Chodzi o układanie rozkładów jazdy, przejmowanie budynków dworców, w których mają powstać m.in. kasy biletowe, poczekalnie i punkty informacyjne.
Lokalne samorządy mają w przyszłości zająć się również modernizacją starych i budową nowych stacji.

Źródło: gazeta wrocławska

sobota, 18 kwietnia 2009

Wygląda na to że do 2013 powstaną dwie ważne dla miasta obwodnice - wschodnia obwodnica wrocławia oraz autostradowa obwodnica wrocławia.

 Pod koniec 2011 ma być gotowa słynna w całej Polsce z powodu przedłużających się przetargów Autostradowa Obwodnica Wrocławia. Jest to inwestycja planowana już od roku 1993 lub 1994 więc opóźnienie w tej materii jest potężne. Porównując się do innych miast Wrocław i tak nie ma co żałować ponieważ niewiele polskich miast ma już gotowe lub budowane obwodnice autostradowe (patrz przykład Warszawa). 

Drugą obwodnicą jest wshodnia obwodnica wrocławia którą od nazwiska pomysłodawcy ochszczono roboczym terminem "via romana". Początkowo miała połączyć Bielany przez Łany z Długołęką. Jednakże obecny projekt zostanie zrealizowany etapami przez trasą Długołęka - Łany - Autostrada A4. Obwodnica ta jest istotna z tego wzlędu iż przeniesie ruch tranzytowy z mostu grunwaldzkiego na nowe mosty na oławie i odrze które powstaną w jej ciągu. Obecnie ruch tranzytowy kieruje się przez wschod miasta w tym most grunwaldzki z tego względu iż kolejny most na odrze znajduje się dopiero w Oławie. To pokazuje powagę sytuacji. Sytuację z pewnością poprawiłby również kolejny nowy most na odrze który zostałby wybudowany w ciągu obwodnicy śródmiejskiej i byłby przedłużenie ulicy armii krajowej. Połączyłby gaj i krzyki z sępolnem.

Ostatnią brakującą inwestycją jest ukończenie wspomnianej obwodnicy śródmiejskiej. Obecnie gotowy jest tylko jej zachodni i południowy fragment a północny jest dopiero w budowie. Pomimo tego iż obwodnice te są spóźnione o dobre kilka lub kilkanaście lat to osobiście jestem zadowolony iż te inwestycje drogowe już trwają i zostaną ukończone w przewidywalnym terminie.

Doświadczenie jednak uczy że nie ma tak szerokich dróg których nie dało by się zapełnić samochodami. W związku z powyższym do walki z korkami w mieście budowanie obwodnic nie wystarczy. Potrzebna jest diametralna poprawa jakości komunikacji miejskiej we wrocławiu. Problem w pewnym stopniu rozwiąże projekt tramwaj plus ale i ta inwestycja jest spóźniona o dobrych parę lat. 

wizualizacje: gazeta.pl

piątek, 17 kwietnia 2009

Wrocławskie lotnisko potrzebuje nie tylko nowego terminala ale również dróg które solidnie połączą je z Wrocławiem i całym regionem.

Trwają już zaawansowane prace przy budowie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia która przebiegnie w bliskim sąsiedztwie lotniska. Oprócz tego magistrat planuje przebudowę i poszerzenie ulicy Granicznej która jest kluczowa z uwagi na to iż połączy ona lotnisko z wspomnianą obwodnicą autostradową, obwodnicą śródmiejską oraz z centrum miasta. Ulica ta poszerzona zostanie do dwóch pasów w każdym kierunku aż do nowego terminala który stanie blisko obecnego terminalu cargo. Do inwestycji w skomunikowanie lotniska trzeba doliczyć takżę poszerzenie ulicy Strzegomskiej która jest cześcią łącznika lotniska z centrum miasta.

Niedawno ogłoszony został przetarg na budowę trasy nowostabłowickiej która odciąży ulicę Graniczą od komunikacji lotniska ze światem i przebiegać będzie od lotniska do ulicy kosmonautów. Oprócz tego samo lotnisko zyska nowy terminal oraz przedłużony do 3,5 km pas startowy.

Rozważane są również plany skomunikowania lotniska z miastem za pomocą całkiem nowej linii tramwajowe. Nie nastąpi to jednak przed rokiem 2014.

 

Poniżej przedstawiłem poglądowy przebieg inwestycji w obrębie jak i w sąsiedztwie lotniska:

jasny zielony - istniejący terminal cargo

ciemny zielony - planowany nowy terminal

jasny niebieski - przedłużony pas startowy

czerwony - część ulicy granicznej która zostanie przebudowana

niebieski - planowana trasa nowostabłowicka (moja insynuacja jej przebiegu :)

fioletowy - poglądowy przebieg autostradowej obwodnicy wrocławia

 

fot: google, opracowanie: neokumizmohal

W związku ze zbliżającym się w maju roztrzygnięciem ostatniego etapu przetargu na budowę nowego terminala lotniska we Wrocławiu przypominam kilka wizualizacji w tym jedną której wcześniej nie widziałem.

I wizka wnętrza terminala która dla mnie jest nowa:

Projek nowego terminala ma powstać pod koniec 2011 roku. Opracowała go pracownia JSK architekci.

Wizualizacje: JSK architekci

 

We Wrocławiu i jego okolicach w końcu wykorzystana zostanie rozbudowana sieć kolejowa regionu. Samo miasto ma zyskać 4 nowe przystanki kolejowe a na aglomeracyjnych trasach kolei Wrocławia ma pojawić sie 21 nowych szynobusów które zapowiedział marszałek Łapiński.

mapka: gazeta wrocławska

Oprócz tego trasy kolejowe mają zostać zmodernizowane tak by maksymalnie skrócić czas przejazdu. Np trasa z Wołowa do Wrocławia pomimo remontów niektórych odcinków ma czas przejazdu skandalicznie długi - 40 kilometrów w przeszło godzinę. Zgodnie z zapowiedziami czas przejazdu na tej trasie ma się skrócić do 25 minut. Powinniśmy się z tego cieszyć, ale biorąc pod uwagę że w całości projekt zostanie zrealizowany dopiero w 2015 roku, chyba nie będziemy.

Wiadomo iż projekt kolei metropolitalnej obejmuje miasta i gminy leżące w promieniu 50 km od Wrocławia - Trzebnicę, Świdnicę, Legnicę, Żmigród. Oleśnicę, Wołów, Jelcz-Laskowice, Oławę, Strzelin, Wałbrzych, Dzierżoniów oraz z trasę z Jeleniej Góry do Zgorzelca. Wcześniejsze doniesienia prasowe informowały iż dworce kolejowe wyżej wymienionych miejscowości oraz stacji kolejowych leżących pomiędzy nimi a Wrocławiem zostaną przejęte przez te gminy od PKP i wyremontowane. Niestety nie mam doniesień na jakim etapie są te prace.

Źródło: Gazeta Wrocławska

czwartek, 16 kwietnia 2009

Wyglada na to że pod koniec kwietnia będziemy mieli kolejną niespodziankę - inwestycję którą razem znową kładką przy placu Orląt Lwowskich również można raczej określić drobiazgiem. Jest nią nowa fontanna na ulicy oławskiej.

W tym miejscu fontanna planowana była już od kilku lat. Pierwotnie miała powstać razem z remontem ulicy oławskiej co widać było na ówczesnych wizualizacjach. Szkoda że nie znalazłem tamego projektu fontanny bo od obecnie budowanej różniła się ona znacznie. Dobrze że w tym miejscu jakakolwiek fontanna powstaje bo kończy się w tym miejscu pewien ciąg deptakowy. Wizualnie ani nowatorsko fontanna ta nie powala ale domyślam się że nie taka jest jej rola. W tym miejscu przestanie być nudno i chyba oto tu chodzi. Brzydka się nie wydaje więc jak dla mnie jest dobrze.

Strumienie wodne będą miały zmienną wysokość w zależności od siły wiatru którą będzie mierzył sensor zamontowany na pobliskiej latarni. Fontanna nawiązywać ma do bramy oławskiej. Dobry początek przed o wiele bardziej spektakularną fontanną która w czerwcu otwarta zostanie na pergoli.

update: przechodziłem dzisiaj oławską i muszę przyznać że prace są faktycznie zaawansowane. Instalacja hydrauliczna jest już gotowa i obecnie układane są już elementy granitowe przykrywające całą instalację.

Źródło: wroclaw24.net

poniedziałek, 06 kwietnia 2009

photo by agencja gazeta

Dzisiejszej nocy z Niemiec przyjechała do nas specjalnie zrobiona dla wrocławia kładka. Zrobiona z klejonego drewna konstrukcja nad ranem została zamontowana przy nad fosą przy placu Orląt Lwowskich. Instalowaniu konstrukcji przypartywali się przypadkowi przechodnie oraz projektanci konstrukcji.

photo by bystrzak2000

Kładką przejdziemy się już pod koniec kwietnia. Polecam photorelację z instalacji kładki opublikowaną na forum skyscrapercity.

Przebiegnie nad miejską fosą łącząc ul. włodkowica oraz pl. orląt lwowskich. Kładka jest częścią programu odrestaurowania wrocławskich promenad nad fosą miejską. Projekt kładki bardzo mi się podoba chociaż przyznać muszę że poprzednia koncepcja kładki też nie była zła. Jeżeli znajdę wizualizację poprzedniej koncepcji kładki to na pewno ją wrzucę a puki co wizualizacje obecnego projektu.

fot by ZDiUM

photo by wroclaw24.net

Dziaj Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę z firmą Pol-Dróg która została generalnym wykonawcą remontu ulicy wyścigowej która jak wszyscy wiedzą jest częścią drogi krajowej nr 8 i jednym z 2 ważnych wyjazdów na autostradę A4. Jeżeli ktoś w ostatnim czasie przejeżdżał tą ulicą to dececyzja o jej remoncie nie powinna nikogo dziwić. Tylko się cieszyć. Prace rozpoczną się w maju a skończą 13 miesięcy pózniej. Więcej o tej inwestycji tutaj. Poniżej dotychczasowy stan ul. wyścigowej.

photo by wroclaw24.net

 
1 , 2