Tagi
niedziela, 21 września 2008

Wizualizacja: Grupa5

No i stało się! Po wielu miesiącach wyłoniony został zwycięski projekt rewitalizacji Dworca Głównego we Wrocławiu. Przygotowała go warszawska pracownia "Grupa5"

Z opublikowanych wizualizacji wynika że obiekt zachowa swój unikalny charakter i jego konstrukcja od ulicy Piłsudskiego niewiele będzie modyfikowana. Pojawią się natomiast nowe budynki od ulicy suchej a obecnie zalane podziemia zostaną adoptowane do roli magazynów i parkingu podziemnego. Dworzec zostanie skomercjalizowany co z pewnością wyjdzie mu na dobre. Cieszy mnie to bardzo ponieważ sam mam sporo koncepcji zagospodarowania dworca i przestrzeni wokół niego. Z dokładniejszych informacji odnośnie zmian należy odnotować:

* Hala główna
Będzie miała dwa piętra, czynna będzie tylko w ciągu dnia (to m.in. dlatego, by nie nocowali tu bezdomni). W holu robotnicy wymienią posadzkę, ale zachowane zostaną oryginalne stropy, drzwi, okna, boazerie i sztukaterie. W dolnej części hali miejsce dla siebie znajdą małe punkty gastronomiczne, będzie tam także niewielka galeria handlowa. Na piętrze, gdzie dziś mieszczą się biura, oprócz większej galerii ze sklepami, powstać ma sala bankietowa. Oba poziomy połączą ruchome schody. W hali przybędzie także okienek informacji kolejowej, a obok kas pojawią się automaty sprzedające bilety. Otwarte zostanie również dodatkowe wejście do hali dworcowej - od ulicy Bogusławskiego. Na swoim miejscu pozostaną komisariat policji oraz toalety.

* Podziemia dworca
Dziś są częściowo zalane, ale już za cztery lata będą zagospodarowane. Kolej chce je wykorzystać na swoje magazyny, a część przeznaczyć także dla handlowców. Oprócz tego, wybudowane zostaną tam także parkingi dla podróżnych i klientów galerii handlowych.

* Perony
Nadal mieścić się będą w tej samej, przeszklonej hali. Stalowa konstrukcja będzie jednak porządnie wyczyszczona i odnowiona, a szyby - wymienione. Perony doczekają się też nowej posadzki, przebudowane będą pomieszczenia dyżurnych ruchu i sklepiki. Niespodzianką będą schody ruchome prowadzące na perony, co ułatwi poruszanie się pasażerom. Wielu zaskoczy też pewnie trawa, która będzie rosła między torami.

* Nowy pawilon dworca od strony ul. Suchej
To tzw. nocny dworzec. Zaplanowano go jako dwupiętrowy budynek. Na parterze będą kasy, toalety i kiosk, zaś na piętrze - poczekalnia, bar, restauracja i pomieszczenia sanitarne. Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym przez architektów jest dach - taras tej dobudówki. Zgodnie z planami, ma on łączyć wyjście z tunelu pod torowiskiem dworca z przystankami tramwajowymi i dworcem autobusowym.

* Plac przed dworcem
Zupełnie zmieni wygląd. Zniknie stąd obskurny bunkier ze sklepami, parking, postój taksówek, stacja benzynowa, fontanna i zbiornik przeciwpożarowy. W ich miejscu, przed odnowioną fasadą dworca, pojawią się deptaki i eleganckie trawniki. Będą też ogródki gastronomiczne.

* Dojazd
Przed budynkiem dworca, przy ul. Suchej, wybudowany zostanie duży przystanek komunikacji miejskiej, podobny do tego z ronda Reagana. Szybkimi tramwajami dojedziemy stąd na Maślice, Gaj i Sępolno, a w przyszłości także na Psie Pole.
Z myślą o zmotoryzowanych powstanie podziemny parking. Wybudowany będzie od strony ulicy Piłsudskiego. Pomieści przynajmniej czterysta samochodów

Źródło: gazeta wrocławska

czwartek, 11 września 2008

Wizualizacja: Konsorcjum Arcadis Profi, BBKS-Projekt, Mosty Wrocław, Mosty Katowice

Miała być w terminie podpisana umowa o budowie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia a mamy kabaret bo 30m działek z 30km nie zostało wykupione.

No i pospieszyłem się z tym wysypem inwestycji drogowych. Gazeta Wyborcza donosi o problemach z rozpoczęciem inwestycji AOW. Urzędnicy przeoczyli że 30 metrów (!!!) działki po której miała przebiegać inwestycja nie jest wykupiona a obecni jej współwłaściciele mogą domagać się nawet do 5mln zł odszkodowania. AOW zasłynęła już jako najbardziej kuriozalna inwestycja drogowa w Polsce. Teraz okazuje się że mamy szczyt kuriozum. Uczy to tylko jednego - dopuki droga nie będzie gotowa "wszystko się może zdarzyć" a wybodowanie samej AOW okazuje się być prawdziwym Mission Impossible. W "kuriozalności" AOW chyba dorównuje tylko rozbudowa wrocławskiego lotniska. Nie żebym był złośliwy ale skoro Wrocław jest organizatorem EURO 2012 i chce być najlepiej zarządzanym miastem w Polsce to takie wpadki są nie do pomyślenia.

Źródło: gazeta.pl

ps. niedługo postaram się  zebrać do kupy trwające inwestycje i ukończone inwestycje drogowe (most warszawskie & kromera skończone, szczytnicki coraz bliżej skończenia, lotnicza, krakowska itd) oraz systematycznie dokończę moje plany zagospodarowania "dziur" w zabudowie przestrzeni przy dworcu głównym oraz na piłsudskiego i kołłątaja.