Tagi
środa, 01 września 2010

Jeszcze we wrześniu rozpisany zostanie przetarg na przebudowę ulicy Pułaskiego. Prace mają rozpocząć się wiosną 2011, a potrwają ponad rok.

Wrocław: Wiosną rozpocznie się budowa śródmiejskiej trasy południowej

Tak za kilka lat mamy omijać ścisłe centrum Wrocławia (© Maciej Dudzik)


Droga będzie szersza, a tramwaje prawdopodobnie będą przeniesione na pusty teren, przylegający dziś do jezdni. To pierwszy etap budowy tzw. śródmiejskiej trasy południowej, która w przyszłości połączy tzw. plac Społeczny z pl. Strzegomskim i będzie obwodnicą Starego Miasta.

- Nie jesteśmy w stanie wybudować całej trasy "za jednym zamachem". Dlatego inwestycję przeprowadzimy etapami - zastrzega Paweł Czuma, rzecznik prasowy urzędu miejskiego. Teraz urząd pracuje nad dokładnym rozplanowaniem całej inwestycji. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy poznamy jej dokładną koncepcję, łącznie z docelową organizacją ruchu na skrzyżowaniach.

Przebieg samej trasy znany jest od dawna. Jezdnia rozpocznie się na pl. Społecznym, gdzie powstanie rozwidlający się tunel, w kształcie litery "Y". Będzie odchodził od mostów Pokoju i Grunwaldzkiego. Kierowcy dojadą nim do ul. Pułaskiego. Ale żeby rozpocząć prace nad tunelem, trzeba wyburzyć estakady. Stanie się to nie prędzej niż w 2014 roku.

Z Pułaskiego trasa poprowadzi przez ulicę Dyrekcyjną. To właśnie ta jezdnia powinna być przebudowana po zakończeniu remontu ulicy Pułaskiego. Ona również zostanie poszerzona. W magistracie nie wykluczają, że w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe, a następnie rozpisany zostanie przetarg na samą przebudowę.

Kolejny odcinek trasy to tunel, którym kierowcy z ul. Dyrekcyjnej dojadą do ul. Powstańców Śląskich. To najtrudniejsza, a zarazem najbardziej kosztowna część inwestycji. W tym przypadku w ratuszu ostrożnie mówią o datach. Pojawia się rok 2015, może nawet 2017. Tunel będzie też bardzo kosztowny. - Bardzo trudno oszacować, jak bardzo - komentuje Bogdan Rytwiński, szef firmy Skanska, która przebudowuje ul. Strzegomską, buduje obwodnicę śródmiejską i wschodnią obwodnicę Wrocławia. - Teren jest trudny. Są tam bloki, mnóstwo podziemnych instalacji. W grę wchodzić będzie na pewno kilkaset milionów złotych.

Tańsze będą dalsze etapy trasy, prowadzące przez ulice Szczęśliwą, Zaporoską i Szpitalną. One mają być przebudowane w 2014 roku. Ostatnią częścią trasy będą estakady nad terenami kolei przy Dworcu Świebodzkim. Nimi kierowcy zjadą na pl. Strzegomski z ul. Szpitalnej. Najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia prac to 2015 rok.

Całą trasą pojedziemy więc najwcześniej ok. 2017 roku. Pochłonie ona gigantyczne pieniądze - być może nawet ponad miliard zł. Do tej pory żadna miejska inwestycja drogowa nie była tak droga. Dla przykładu: budowana obwodnica śródmiejska to wydatek ponad 250 mln zł, a planowana al. Stabłowicka wraz z obwodnicą Leśnicy - 400 mln zł.


Będzie skrót
W listopadzie tego roku gotowy będzie projekt drogi, która połączy ul. Tęczową z ul. Góralską i Robotniczą. Ma to być tymczasowa szosa, z której kierowcy skorzystają zanim powstaną estakady z ul. Szpitalnej do pl. Strzegomskiego.

Droga prowadzić będzie przez tereny kolejowe, koło Dworca Świebodzkiego. Nie będzie długa (550 metrów), ale ułatwi jazdę w tej części Wrocławia. Aby z ul. Grabiszyńskiej dostać się na ul. Legnicką (lub na odwrót), nie trzeba już będzie jechać przez pl. Orląt Lwowskich i pl. Jana Pawła II. Urzędnicy twierdzą, że jest szansa na rozpoczęcie budowy już wiosną przyszłego roku. Jezdnia będzie miała po jednym pasie w jedną stronę.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 

To już rok od rozpoczęcia budowy nowego terminalu Portu Lotniczego Wrocław i rok do jej zakończenia. Dzięki zaawansowaniu robót, oglądając plac budowy, bez problemu można sobie wyobrazić, jak terminal będzie wyglądał jesienią 2011 roku.

Wrocław: Od roku budują nowy terminal lotniska

Fot. © Fot. Janusz Wójtowicz

Od wkopania symbolicznej łopaty 31 sierpnia 2009 roku do dziś zbudowano całą konstrukcję stalową i żelbetową obiektu. Bryła nowego terminalu lotniczego we Wrocławiu jest gotowa. Falujący dach obiektu o powierzchni większej niż dwa boiska piłkarskie jest pokrywany blachą, za miesiąc budowa dachu zakończy się. Jednocześnie wykonawca - polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief - pokrywa szkłem fasady terminalu.


Wrocławski terminal nabiera już kształtów, jakie znaliśmy dotąd z zagranicznych podróży
Te prace są wykonane w 30%. Na placu budowy nowego terminalu zatrudnionych jest ok. 700 osób. W szczytowych momentach przy stawianiu obiektu pracuje jednocześnie nawet 400 ludzi. Terminal ma być oddany do użytku jesienią 2011 roku, na prawie rok przed Mistrzostwami w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM.

- KONSTRUKCJA ŻELBETOWA: zakończona
- DACH: konstrukcja stalowa - zakończona; krycie pierwszą warstwą blachy - ukończono w 95%. Już w październiku zakończy się budowa dachu o powierzchni 19 tys. m2
- FASADA: konstrukcja stalowa - zakończona; szklenie fasady zewnętrznej - ukończono w 30%
- INSTALACJE: pokrywanie siecią instalacji, w tym wentylacji, elektryki, teletechniki i technologii - ukończono w 60%
- INFRASTRUKTURA ZEWNĘTRZNA: budowa parkingów i dróg dojazdowych do terminala - ukończono w 65%



Małe kalendarium:
WRZESIEŃ 2009 r.
Wytyczenie placu budowy, rozpoczęcie prac ziemnych oraz wykop pod fundament nowego terminalu.

PAŹDZIERNIK 2009 r.
Wylewanie fundamentu pod terminal oraz uszczelnianie i stabilizacja obiektu. Wykorzystano do tego 28 tys. m3 betonu.

LISTOPAD 2009 r.
Stawianie ścian i słupów na poziomie -1, który ma powierzchnię 12,5 tys. mkw.

STYCZEŃ 2010 r.
Wylewanie stropu nad poziom -1. Zakończenie prac ziemnych pod budynkiem nowego terminalu.

LUTY 2010 r.
Budowa pieszego przejścia podziemnego. Rozpoczęcie prac nad powierzchnią ziemi - stawianie ścian i słupów na poziomie +1.

MARZEC 2010 r.
Budowa sięga już drugiego piętra. Rozpoczynają się prace przy budowie parkingu i drogach dojazdowych.

KWIECIEŃ 2010 r.
Za pomocą olbrzymich dźwigów montowane są dźwigary - pierwsze elementy dachu. Kończy się stawianie konstrukcji żelbetowej i rozpoczynają prace nad konstrukcją stalową.

MAJ 2010 r.
Trwają prace przy montażu konstrukcji stalowej, zakładana jest również instalacja wewnątrz terminalu oraz montowane pierwsze stalowe słupy podtrzymujące dach.

CZERWIEC 2010 r.
Powstaje pierwsza warstwa dachu, który będzie miał powierzchnię 19 tys.mkw - to więcej niż dwa boiska piłkarskie.

SIERPIEŃ 2010 r.
Zakończenie prac przy konstrukcji stalowej. W nowym terminalu pojawiają się też pierwsze szklane części fasad oraz świetlików na dachu.

Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu w liczbach
3,5 mln - tylu podróżnych będzie można odprawić rocznie w nowym terminalu, to ponad dwa razy więcej niż w obecnych budynku odpraw pasażerskich
40 tys. mkw. - powierzchnia nowego terminalu; będzie cztery razy większa niż obecnego
330 tys. m3. - kubatura uważana jest za jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach
1,7 tys. mkw. - powierzchnia hali odlotów i przylotów
8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa
22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
1100 - przed nowym terminalem przygotowanych zostanie tyle miejsc parkingowych
300 mln zł - koszt budowy terminalu

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje regularne połączenia lotnicze z 31 portami europejskimi, m.in. z Paryżem, Mediolanem, Brukselą i Oslo. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.

Źródło: Gazeta Wrocławska