Tagi
piątek, 22 października 2010

Kierowcy mogą być spokojni, że od listopada (czyli trzy miesiące przed czasem) pojadą nowo wybudowanym 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy śródmiejskiej: pomiędzy mostem Milenijnym a ul. Żmigrodzką. Pytanie, co dalej?

Ponad rok temu jako pierwsi informowaliśmy, że miejscy urzędnicy zdecydowali się przedłużyć obwodnicę do ul. Kamieńskiego. Ten kilometrowy odcinek jezdni kosztowałby ponad 25 mln zł i miał rozładować ruch na osiedlach Poświętne i Polanowice.

Ponad rok temu spółka Wrocławskie Inwestycje zaplanowała, że przetarg na wykonanie tego odcinka zostanie ogłoszony w ostatnim kwartale 2010 roku, a drogą pojedziemy wiosną 2012 roku. - Mamy przygotowaną większość dokumentacji przetargowej. Teoretycznie możemy ogłosić przetarg jeszcze w tym roku - przyznaje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. W czym zatem problem? Jak zwykle chodzi o pieniądze, a dokładnie o ich brak.

 

- Wszystko wskazuje na to, że przetarg wystartuje w przyszłym roku - twierdzi Katarzyna Kasprzak z wydziału inżynierii miejskiej. - Więcej będzie można powiedzieć, gdy będziemy mieli uchwalony przyszłoroczny budżet - dodaje.

Niestety, czas pracuje na niekorzyść miasta. Tajemnicą poliszynela jest, że na przetarg na ten odcinek drogi ostrzy sobie zęby firma Skanska. Jako wykonawca poprzedniego odcinka obwodnicy ma na miejscu sprzęt i ludzi. Dzięki temu może zaproponować cenę nawet o kilkaset tysięcy złotych korzystniejszą od innych firm. Przy napiętym budżecie miasta to może mieć znaczenie. Jednak Skanska pozostanie na budowie jeszcze do lutego, bo do tego miesiąca ma czas na uporanie się z ostatnimi pracami.

Poza wydłużeniem obwodnicy śródmiejskiej do ul. Kamieńskiego, pozostaje też niejasna sprawa ul. Żmigrodzkiej. W 2011 r., gdy będą już działać obydwie obwodnice: śródmiejska i autostradowa, to właśnie 800-metrowy odcinek ul. Żmigrodzkiej i Sułowskiej będzie najkrótszym połączeniem tych dwóch obwodnic. Jest on dziś w opłakanym stanie i zwykle trafimy tam na korki. Żeby nie stał się wąskim gardłem między obwodnicami, trzeba go przebudować i poszerzyć.

Gotowych jest kilka projektów przebudowy, ale podobnie jak w pierwszym przypadku, chodzi o pieniądze. Wydział inwestycji miejskich zarzeka się, że chce, żeby do Euro 2012 powstały obie drogi: przedłużenie obwodnicy i poszerzona Żmigrodzka. Jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że magistrat przed wyborami nie chce się przyznać, że z czegoś będzie musiał zrezygnować.

Niestety, taka polityka i przeciąganie decyzji, może doprowadzić do tego, że przed Euro nie zdążymy z żadną z tych inwestycji i w czerwcu 2012 roku zjedziemy z obwodnicy w wąską i zakorkowaną ulicę Żmigrodzką.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 

W połowie gotowy jest most w Łanach, który będzie częścią Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Na razie przypomina ten w Awinionie, bo urywa się na środku rzeki, ale w styczniu ma być gotowy. Cała trasa powinna być ukończona niemal rok przed terminem.
29 września 2010, budowa mostu nawisowego przez Odrę na trasie  Bielany - Łany - Długołęka


Betonowa konstrukcja mostu wygląda niesamowicie. Kolos, który będzie miał 286 m długości, wisi nad lustrem Odry, wsparty tylko na dwóch podporach, a mimo to jakimś cudem nie przewraca się do wody. - Prowadząc prace, musimy bardzo uważać, by nie przeważyć mostu w żadną ze stron, inaczej by runął - mówi jeden z budowlańców. - Wkrótce przerzucimy roboty na drugi brzeg. W styczniu obie części powinny być gotowe. Wtedy połączymy je pośrodku rzeki.
29 września 2010, budowa estakady trasy Bielany - Łany - Długołęka za pomocą maszyny kroczącej

Na razie, by dotrzeć na budowę mostu, trzeba jechać drogami, które przypominają te z rajdu Camel Trophy. Jednak wzdłuż nich powstają już nasypy nowej trasy. Firma Skanska, która realizuje roboty, wzniosła też część estakad. Natomiast most nad Oławą, który również ma być częścią obwodnicy, na razie ukryty jest w gąszczu rusztowań. Przy kontrakcie pracuje 250 robotników.
29 września 2010, budowa estakady trasy Bielany - Łany - Długołęka za pomocą maszyny kroczącej

Budowany odcinek ma połączyć Siechnice z Łanami. Droga przecinać będzie m.in. polder Blizanowice, dlatego teren, gdzie prowadzone są roboty, nie należy do łatwych. Najboleśniej wykonawca przekonał się o tym podczas majowej powodzi, gdy pod wodą znalazło się ponad 90 proc. placu budowy. By uniknąć zalewania, gdy droga będzie już otwarta dla samochodów, zdecydowano się ją podnieść. Trasa niemal na całej długości składa się z nasypów (5 km), estakad i mostów (1,6 km).
29 września 2010, budowa mostu nawisowego przez Odrę na trasie Bielany - Łany - Długołęka

- Właśnie mija rok, od kiedy rozpoczęliśmy budowę, a jesteśmy już na półmetku - mówi Bogdan Rytwiński, szef oddziału budownictwa drogowo-mostowego w firmie Skanska. Zgodnie z umową odcinek Siechnice - Łany powinien być gotowy wiosną 2013 roku. Dyrektor firmy zapowiada jednak, że przejedziemy nim znacznie wcześniej: - Chcemy zdążyć z realizacją kontraktu przed czerwcem 2012, by droga była już gotowa na Euro 2012.
29 września 2010, budowa mostu przez Oławę na trasie Bielany - Łany - Długołęka

Kiedy powstanie kolejny odcinek obwodnicy? Wkrótce rozstrzygnięty zostanie przetarg na budowę wiaduktu w Siechnicach nad drogą krajową 94. Pod wiaduktem ma dodatkowo powstać rondo. Urząd marszałkowski zakładał, że całość kosztować będzie 90 mln zł. Ze zgłoszonych przez wykonawców ofert wynika jednak, że uda się zaoszczędzić. O kontrakt walczą firmy Eurovia i Skanska i proponują ceny 52-56 mln zł.
Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Fot. Łukasz Giza / Agencja Gazeta

piątek, 08 października 2010
Audytorium na tysiąc osób, ogromna przeszklona sala wielofunkcyjna, w której można urządzić właściwie każdą imprezę, mniejsze pomieszczenia konferencyjne i pełne zaplecze. W dodatku wszystko w pięknym otoczeniu, bo przy Hali Stulecia, z widokiem na Pergolę i fontannę.
Widok od strony fontanny na Pergoli
Regionalne Centrum Turystyki Biznesowej (oficjalna nazwa centrum kongresowego przy Hali) powstało w dawnym pawilonie restauracyjnym. Dobudowano do niego dwa całkowicie przeszklone skrzydła, w których odbija się Pergola. Jak to możliwe w zabytkowym kompleksie budynków wpisanym do rejestru UNESCO?

- Tylko dzięki temu, że projektant Hali Stulecia Max Berg właśnie tak zaprojektował rozbudowę budynku. Miała być przeprowadzona około roku 1920, ale zabrakło funduszy. A my teraz zrealizowaliśmy jego plany - mówi Hana Cervinkova, prezes Hali Stulecia.
Regionalne Centrum Turystyki Biznesowej pięknie prezentuje się w słońcu
Budowa trwała 14 miesięcy. Dziś uroczyste otwarcie obiektu. Na początek Centrum - nieprzypadkowo - zorganizowało konferencję o turystyce biznesowej.

Centrum ma już pierwsze rezerwacje. - Jesienią zbierze się tu Forum Transatlantyckie, będzie krajowy zjazd "Solidarności", zjazd okulistów, hematologów, bal politechniki - wylicza rzeczniczka Hali Agnieszka Wardawa.
Sala audytoryjna

Sala audytoryjna ma kilka wejść, przy jednym z nich jest minisalonik, w którym można przywitać prominentnych gości lub uczestników spotkania. Biorący udział w konferencji będą mogli oglądać prezentacje multimedialne wyświetlane na ogromnym ekranie, siedząc w miękkich fotelach, a w razie potrzeby słuchać tłumaczenia symultanicznego (są dwie kabiny dla tłumaczy).
W dwóch obszernych foyer można rozłożyć stoiska targowe lub zorganizować sesję plakatową podczas zjazdu naukowego. Co ważne przy organizacji konferencji, po zakończeniu obrad plenarnych ich uczestnicy mogą się podzielić i w mniejszych salach pracować w grupach roboczych (do 180 osób).
W centrum będą działały bistro i restauracja dostępne dla wrocławian
Salę wielofunkcyjną można urządzić w dowolny sposób - o aranżacji przestrzeni zdecyduje wynajmujący.

A gdyby ktoś chciał zorganizować spotkanie biznesowe dla kilku-kilkudziesięciu osób, to ma do dyspozycji cztery salki na piętrze. Dla VIP-ów przygotowano osobny salonik na pierwszym piętrze, z zapleczem kuchennym i toaletą.
We wnętrzach Centrum nie ma żadnych roślin
Cały budynek (łącznie z meblami, lampami) zaprojektowała grupa projektowa Architekts &Co. (Agnieszka i Andrzej Chrzanowscy), CH+ (Wojciech Chrzanowski), VROA Architekci (Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski). Zaproponowali wnętrza w odcieniach szarości i grafitu, a jedyny mocny akcent to gdzieniegdzie fuksja lub róż. Nie ma żadnych kwiatów. - Jak ktoś będzie chciał na konferencji mieć paprotki, to oczywiście może sobie przynieść - mówi Hana Cervinkova.

Cały obiekt jest dostępny dla niepełnosprawnych - od strony Pergoli są dwa podjazdy dla wózków, a od strony Hali - dwie windy. Jest też pokój dla matki z dzieckiem. Wszystkie pomieszczenia są klimatyzowane. - To kosztowne, ale niezbędne w obiekcie o takim standardzie - mówi Cervinkova.
Sala audytoryjna, również przeszklona, ale dzięki czarnym zasłonom można ją całkowicie zaciemnić

O klasie budynku świadczą również toalety. Te są bez zarzutu - minimalistyczne, ale funkcjonalne. I ogromne - tylu umywalek, kabin czy pisuarów w jednym miejscu we Wrocławiu dotąd nie było.

W budynku Centrum działać będą dwa lokale dostępne dla wrocławian: bistro Pergola (tańsze) i bardziej ekskluzywna restauracja Pergola (oba prowadzi właściciel restauracji Cesarsko-Królewskiej). Organizatorzy targów będą mogli skorzystać z oferowanego przez nie cateringu, ale niekoniecznie.
Sala wielofunkcyjna - można ją zaaranżować w dowolny sposób
- Berg miał pomysł na miejskie spa, miejsce wśród zieleni, gdzie można odpocząć od miejskiego zgiełku. Dlatego po otwarciu przeszklonych ścian bistra i restauracji można ustawić stoliki na małym tarasie - pokazuje prezes Hali.

Właściwy taras, na którym pomieści się 300 osób, znajduje się na pierwszy piętrze i nie będzie ogólnie dostępny, ale wynajmowany.
O klasie budynku świadczą eleganckie toalety
- Chcę, żeby w przyszłości Hala Stulecia była całkowicie samowystarczalna i nie musiała korzystać z dotacji. Dzięki inwestycjom w samą Halę i budowie tego centrum jest to możliwe - mówi prezes Cervinkova.

W pierwszy weekend października Centrum zorganizuje dni otwarte. Wrocławianie będą wtedy mogli zwiedzać wszystkie pomieszczenia.
Liczby Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej
79,5 mln zł brutto - koszt budowy
39 mln zł - przekazał magistrat
23,5 mln - dotacja unijna

14 miesięcy - czas budowy

8,5 tys. m kw. - całkowita powierzchnia
694 m kw. - sala audytoryjna
836 m kw. - sala wielofunkcyjna
4 mniejsze sale konferencyjne 2 x 162 m kw., 2 x 177m kw.)
4 małe sale spotkań (4 x 28,5 m kw.)
50 m kw. - salonik VIP
Źródło: gazeta.pl
Fot. Fot. Łukasz Giza / Agencja Gazeta


Warszawa, 29.09.2010 (ISB) - Konsorcjum z udziałem spółki Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, z grupy Trakcja Polska, zawarło z PKP Polskie Linie Kolejowe umowę na modernizację układu torowego i elementów infrastruktury kolejowej w obrębie stacji Wrocław Główny, poinformowała spółka w komunikacie w środę. Wartość umowy netto to 40,23 mln zł, czyli 49,08 brutto.


Wizualizacja odnowionych wiat peronowych na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Źródło: b.d.

„Na podstawie umowy wykonawca wykona prace branżowe związane z modernizacją układu torowego i elementów infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK SA (z wyjątkiem peronów, wiat peronowych i przejść tunelowych) na stacji Wrocław Główny, w ramach zadania inwestycyjnego pn. Modernizacja układu torowego i elementów infrastruktury kolejowej w obrębie stacji Wrocław Główny" – czytamy w komunikacie.

Trakcja podała, że termin realizacji umowy to 18 miesięcy od daty udzielenia zamówienia.

W skład konsorcjum, obok Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych SA z siedzibą we Wrocławiu, wchodzi spółka cywilna Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego i Inżynieryjnego Infrakol oraz Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Bieżanów.

Trakcja Polska miała 16,45 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2010 roku wobec 30,17 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 150,42 mln zł wobec 331,09 mln zł rok wcześniej. (ISB)

Źródło: bankier.pl

 

czwartek, 07 października 2010

Po wyczerpaniu żmudnych procedur* w Parlamencie Europejskim (PE) i Komisji Europejskiej (KE) oraz sezonie wakacyjnym w instytucjach UE, na początku września ruszyły intensywne przygotowania do otwarcia Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej (BIPE) we Wrocławiu.

Siedziba Parlamentu Europejskiego w Strasburgu

Druga w Polsce „Ambasada UE” (po Warszawie) ma już zapewniony budżet - od 1 stycznia 2011 r. - i listę potencjalnych lokalizacji, z których wkrótce zostanie wyłoniona jedna.
Obecnie brane są pod uwagę dwa scenariusze dotyczące lokalizacji BIPE: wynajem przestrzeni w jednym z gotowych, nowoczesnych biurowców we Wrocławiu lub - za czym optuję w Brukseli - kupno zabytkowego budynku w centrum miasta pod kompleksowy remont i tymczasowy wynajem pomieszczeń w jednym z biurowców (do momentu ukończenia remontu). Oba warianty wydają się równie prawdopodobne. W procesie wyboru nie ma na razie faworyta, za jakiego wg mediów uchodziła do niedawna kamienica Ośrodka Kultury i Sztuki - usytuowana w Rynku.
Jakie kryteria musi spełniać budynek dla wspólnego biura Parlamentu i Komisji Europejskiej ?
Lokal musi mieć powierzchnię nie mniej niż 700 m2, posiadać wydzielone pomieszczenia biurowe, archiwum, salę posiedzeń i znajdować się w ścisłym centrum. Jako kwestor w Prezydium Parlamentu odpowiadam m.in za BIPE w 27 krajach UE i właśnie zatwierdziliśmy nowe lokalizacje dla Budapesztu, Sofii i Helsinek, zdradzę, że nie były to łatwe wybory. Przykładowo, kilka miesięcy temu Finowie zaproponowali 10 reprezentacyjnych budynków w centrum Helsinek, z trudem uzyskując akceptację jednego, a i tu nie obyło się bez zastrzeżeń, np. dotyczących słabego ruchu pieszych wokół budynku. Bruksela analizuje także takie czynniki jak: „widoczność” biura, dostęp dla osób niepełnosprawnych, zużycie energii czy fakt oddzielenia budynku od innych lokali (ze względów bezpieczeństwa).
Ostateczne decyzje powinniśmy poznać niebawem. Na przełomie września i października br. do stolicy Dolnego Śląska zawita delegacja z UE, która obejrzy zaproponowane budynki i je oceni. Na razie przegląda różne oferty i zapoznaje się z wrocławskim rynkiem nieruchomości, czyli cenami. Czasu na wybór jest niewiele. Biorąc pod uwagę fińskie doświadczenia i wysoką jakość tamtejszych propozycji, Wrocław od razu musi położyć na stole bardzo konkretne oferty. W przeciwnym razie procedura rozciągnie się do kilku miesięcy i wrocławskie BIPE już na starcie nie spełni jednej ze swoich funkcji - pełnej operacyjności na początku 2011 r. - podczas finałowego etapu przygotowań do polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (lipiec-grudzień 2011 r.).


Czym jest BIPE?
Biuro Informacyjne jest prestiżowym przedstawicielstwem instytucji unijnych w państwie członkowskim. Do głównych zadań Biura należy m.in.: pomoc w organizacji unijnych wydarzeń (szczytów, konferencji, seminariów), organizacja oraz wspieranie inicjatyw społecznych związanych z Unią Europejską, informowanie o działaniach europosłów w PE.  Ponadto, Biuro Informacyjne prowadzi ścisłą współpracę z mediami, udzielając niezbędnych informacji o tematyce unijnej, deleguje dziennikarzy lokalnych na sesje plenarne do Strasburga, utrzymuje kontakty z Sejmem i Senatem oraz innymi władzami polskimi na szczeblu centralnym.


*Jak Wrocław otrzymał siedzibę BIPE?
W lipcu 2009 r. przedstawiłam inicjatywę powołania w Polsce drugiego Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego (BIPE), ponieważ wszystkie duże kraje Unii takowe już mają. Prezydium PE, dość szybko podjęło pozytywną (budżetową) decyzję, zaś o tym, że biuro będzie we Wrocławiu zdecydowaliśmy wspólnie z pozostałymi polskimi posłami. Konkurentów miał Wrocław wielu, bowiem prawie każdy deputowany uważał, że stolica jego okręgu wyborczego to najlepszy kandydat. Spośród 11 miast ostatecznie do boju stanęły: Kraków, Wrocław, Gdańsk, Katowice, Łódź i Poznań. W tej kolejności, bowiem takie miejsca miasta uzyskały na podstawie kryteriów uwzględniających: ich wielkość, gęstość zaludnienia regionu, obecność ośrodków opiniotwórczych, uniwersytetów itd, brano pod uwagę też istniejącą infrastrukturę : drogi, lotniska (np. połączenia lotnicze z Brukselą) oraz potencjalną atrakcyjność miejsca dla organizacji ewentualnych międzynarodowych szczytów, kongresów, czy targów.
Kraków minimalnie wyprzedzał Wrocław dlatego, że ma bezpośrednie połączenie z Brukselą, a Wrocław tylko z Charleroi (45 km od Brukseli).
Ostatecznie wygrał Wrocław, który wg wyboru rożnych rządów - kilkakrotnie był już "polskim kandydatem do..." Dwa razy bez powodzenia startował do EXPO i  Europejskiego Instytutu Technologicznego (EIT), choć na promocję miasta wydano setki milionów złotych. Teraz Wrocław wygrał "bezkosztowo", a wcześniejsza promocja dzięki temu zaprocentuje.


Z pozdrowieniami z Parlamentu Europejskiego
Lidia Geringer de Oedenberg

Źródło: onet.pl

 

środa, 01 września 2010

Jeszcze we wrześniu rozpisany zostanie przetarg na przebudowę ulicy Pułaskiego. Prace mają rozpocząć się wiosną 2011, a potrwają ponad rok.

Wrocław: Wiosną rozpocznie się budowa śródmiejskiej trasy południowej

Tak za kilka lat mamy omijać ścisłe centrum Wrocławia (© Maciej Dudzik)


Droga będzie szersza, a tramwaje prawdopodobnie będą przeniesione na pusty teren, przylegający dziś do jezdni. To pierwszy etap budowy tzw. śródmiejskiej trasy południowej, która w przyszłości połączy tzw. plac Społeczny z pl. Strzegomskim i będzie obwodnicą Starego Miasta.

- Nie jesteśmy w stanie wybudować całej trasy "za jednym zamachem". Dlatego inwestycję przeprowadzimy etapami - zastrzega Paweł Czuma, rzecznik prasowy urzędu miejskiego. Teraz urząd pracuje nad dokładnym rozplanowaniem całej inwestycji. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy poznamy jej dokładną koncepcję, łącznie z docelową organizacją ruchu na skrzyżowaniach.

Przebieg samej trasy znany jest od dawna. Jezdnia rozpocznie się na pl. Społecznym, gdzie powstanie rozwidlający się tunel, w kształcie litery "Y". Będzie odchodził od mostów Pokoju i Grunwaldzkiego. Kierowcy dojadą nim do ul. Pułaskiego. Ale żeby rozpocząć prace nad tunelem, trzeba wyburzyć estakady. Stanie się to nie prędzej niż w 2014 roku.

Z Pułaskiego trasa poprowadzi przez ulicę Dyrekcyjną. To właśnie ta jezdnia powinna być przebudowana po zakończeniu remontu ulicy Pułaskiego. Ona również zostanie poszerzona. W magistracie nie wykluczają, że w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe, a następnie rozpisany zostanie przetarg na samą przebudowę.

Kolejny odcinek trasy to tunel, którym kierowcy z ul. Dyrekcyjnej dojadą do ul. Powstańców Śląskich. To najtrudniejsza, a zarazem najbardziej kosztowna część inwestycji. W tym przypadku w ratuszu ostrożnie mówią o datach. Pojawia się rok 2015, może nawet 2017. Tunel będzie też bardzo kosztowny. - Bardzo trudno oszacować, jak bardzo - komentuje Bogdan Rytwiński, szef firmy Skanska, która przebudowuje ul. Strzegomską, buduje obwodnicę śródmiejską i wschodnią obwodnicę Wrocławia. - Teren jest trudny. Są tam bloki, mnóstwo podziemnych instalacji. W grę wchodzić będzie na pewno kilkaset milionów złotych.

Tańsze będą dalsze etapy trasy, prowadzące przez ulice Szczęśliwą, Zaporoską i Szpitalną. One mają być przebudowane w 2014 roku. Ostatnią częścią trasy będą estakady nad terenami kolei przy Dworcu Świebodzkim. Nimi kierowcy zjadą na pl. Strzegomski z ul. Szpitalnej. Najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia prac to 2015 rok.

Całą trasą pojedziemy więc najwcześniej ok. 2017 roku. Pochłonie ona gigantyczne pieniądze - być może nawet ponad miliard zł. Do tej pory żadna miejska inwestycja drogowa nie była tak droga. Dla przykładu: budowana obwodnica śródmiejska to wydatek ponad 250 mln zł, a planowana al. Stabłowicka wraz z obwodnicą Leśnicy - 400 mln zł.


Będzie skrót
W listopadzie tego roku gotowy będzie projekt drogi, która połączy ul. Tęczową z ul. Góralską i Robotniczą. Ma to być tymczasowa szosa, z której kierowcy skorzystają zanim powstaną estakady z ul. Szpitalnej do pl. Strzegomskiego.

Droga prowadzić będzie przez tereny kolejowe, koło Dworca Świebodzkiego. Nie będzie długa (550 metrów), ale ułatwi jazdę w tej części Wrocławia. Aby z ul. Grabiszyńskiej dostać się na ul. Legnicką (lub na odwrót), nie trzeba już będzie jechać przez pl. Orląt Lwowskich i pl. Jana Pawła II. Urzędnicy twierdzą, że jest szansa na rozpoczęcie budowy już wiosną przyszłego roku. Jezdnia będzie miała po jednym pasie w jedną stronę.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 

To już rok od rozpoczęcia budowy nowego terminalu Portu Lotniczego Wrocław i rok do jej zakończenia. Dzięki zaawansowaniu robót, oglądając plac budowy, bez problemu można sobie wyobrazić, jak terminal będzie wyglądał jesienią 2011 roku.

Wrocław: Od roku budują nowy terminal lotniska

Fot. © Fot. Janusz Wójtowicz

Od wkopania symbolicznej łopaty 31 sierpnia 2009 roku do dziś zbudowano całą konstrukcję stalową i żelbetową obiektu. Bryła nowego terminalu lotniczego we Wrocławiu jest gotowa. Falujący dach obiektu o powierzchni większej niż dwa boiska piłkarskie jest pokrywany blachą, za miesiąc budowa dachu zakończy się. Jednocześnie wykonawca - polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief - pokrywa szkłem fasady terminalu.


Wrocławski terminal nabiera już kształtów, jakie znaliśmy dotąd z zagranicznych podróży
Te prace są wykonane w 30%. Na placu budowy nowego terminalu zatrudnionych jest ok. 700 osób. W szczytowych momentach przy stawianiu obiektu pracuje jednocześnie nawet 400 ludzi. Terminal ma być oddany do użytku jesienią 2011 roku, na prawie rok przed Mistrzostwami w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM.

- KONSTRUKCJA ŻELBETOWA: zakończona
- DACH: konstrukcja stalowa - zakończona; krycie pierwszą warstwą blachy - ukończono w 95%. Już w październiku zakończy się budowa dachu o powierzchni 19 tys. m2
- FASADA: konstrukcja stalowa - zakończona; szklenie fasady zewnętrznej - ukończono w 30%
- INSTALACJE: pokrywanie siecią instalacji, w tym wentylacji, elektryki, teletechniki i technologii - ukończono w 60%
- INFRASTRUKTURA ZEWNĘTRZNA: budowa parkingów i dróg dojazdowych do terminala - ukończono w 65%



Małe kalendarium:
WRZESIEŃ 2009 r.
Wytyczenie placu budowy, rozpoczęcie prac ziemnych oraz wykop pod fundament nowego terminalu.

PAŹDZIERNIK 2009 r.
Wylewanie fundamentu pod terminal oraz uszczelnianie i stabilizacja obiektu. Wykorzystano do tego 28 tys. m3 betonu.

LISTOPAD 2009 r.
Stawianie ścian i słupów na poziomie -1, który ma powierzchnię 12,5 tys. mkw.

STYCZEŃ 2010 r.
Wylewanie stropu nad poziom -1. Zakończenie prac ziemnych pod budynkiem nowego terminalu.

LUTY 2010 r.
Budowa pieszego przejścia podziemnego. Rozpoczęcie prac nad powierzchnią ziemi - stawianie ścian i słupów na poziomie +1.

MARZEC 2010 r.
Budowa sięga już drugiego piętra. Rozpoczynają się prace przy budowie parkingu i drogach dojazdowych.

KWIECIEŃ 2010 r.
Za pomocą olbrzymich dźwigów montowane są dźwigary - pierwsze elementy dachu. Kończy się stawianie konstrukcji żelbetowej i rozpoczynają prace nad konstrukcją stalową.

MAJ 2010 r.
Trwają prace przy montażu konstrukcji stalowej, zakładana jest również instalacja wewnątrz terminalu oraz montowane pierwsze stalowe słupy podtrzymujące dach.

CZERWIEC 2010 r.
Powstaje pierwsza warstwa dachu, który będzie miał powierzchnię 19 tys.mkw - to więcej niż dwa boiska piłkarskie.

SIERPIEŃ 2010 r.
Zakończenie prac przy konstrukcji stalowej. W nowym terminalu pojawiają się też pierwsze szklane części fasad oraz świetlików na dachu.

Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu w liczbach
3,5 mln - tylu podróżnych będzie można odprawić rocznie w nowym terminalu, to ponad dwa razy więcej niż w obecnych budynku odpraw pasażerskich
40 tys. mkw. - powierzchnia nowego terminalu; będzie cztery razy większa niż obecnego
330 tys. m3. - kubatura uważana jest za jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach
1,7 tys. mkw. - powierzchnia hali odlotów i przylotów
8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa
22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
1100 - przed nowym terminalem przygotowanych zostanie tyle miejsc parkingowych
300 mln zł - koszt budowy terminalu

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje regularne połączenia lotnicze z 31 portami europejskimi, m.in. z Paryżem, Mediolanem, Brukselą i Oslo. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 

wtorek, 31 sierpnia 2010

Na koronie wrocławskiej areny na Maślicach jest sześć rygli zębatych. Prace prowadzone są w nocy i idą zgodnie z planem.

25 sierpnia 2010, prezentacja montażu rygli na wrocławskim stadionie

Pierwsze cztery rygle - 110-tonowe betonowe elementy stadionu - miały być montowane w środę, ale wykonawca stadionu, firma Max Bögl, przyspieszył prace.

- Nie wytrzymaliśmy. To się działo bardzo szybko, na bocznicy stanął pociąg, ciężarówki przywiozły rygle i po prostu zaczęliśmy budować. Jesteśmy dwa dni do przodu - mówi Jens Stark, dyrektor kontraktu Max Bögl.

25 sierpnia 2010, prezentacja montażu rygli na wrocławskim stadionie

Stadion ma od teraz rosnąć w oczach. Montażem zajmuje się doświadczony zespół fachowców z Niemiec.

Dwa potężne dźwigi podnoszą rygiel, powoli podjeżdżają do trybun i precyzyjnie umieszczają go na słupach. Cała operacja trwa ok. dwóch godzin, a robotnicy pracują w nocy.

Na jednym z łuków na koronie stadionu widać już sześć rygli. Pomiędzy nimi wylane zostaną stopnie trybun, na których zamontowane będą krzesełka.

Kolejne dwa rygle gotowe do montażu są już na stadionie, a cztery czekają na bocznicy kolejowej Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych SA.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

Fot. Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta


Na placu przed Dworcem Głównym robotnicy demontują kostkę brukową i przygotowują teren pod wykop. Parking zajmie część dawnego bunkra przeciwlotniczego. Jego konstrukcja będzie rozebrana, co nie podoba się miłośnikom historii miasta.

Na placu przed Dworcem Głównym zrywana jest teraz kostka. To początek przygotowań do budowy podziemnego parkingu

Na placu przed Dworcem Głównym zrywana jest teraz kostra. To początek przygotowań do budowy podziemnego parkingu. Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta

Po demontażu kostki brukowej z placu przed dworcem robotnicy zaczną robić wykop pod przyszły parking. Będzie głęboki na pięć metrów, zajmie około hektara powierzchni. W części wykop obejmie miejsce, w którym obecnie pod ziemią skryty jest bunkier przeciwlotniczy z czasów wojny. Miał chronić ludność przez bombardowaniami. PKP zapewnia, że na likwidację historycznego schronu ma zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków. Konstrukcja bunkra jest prawdopodobnie na tyle mocna, że jej demontaż opóźni pracę przy parkingowej inwestycji.

- To, jak szybko poradzimy sobie z bunkrem, zależy od tego, jak mocne są jego zbrojenia. Jakiś czas temu rozbieraliśmy pozostałości po schronie na pobliskiej ulicy Suchej, który miał niezwykle trwałą konstrukcję. Jeśli bunkier na placu przed dworcem jest podobny, to rozbiórka potrwa dłużej. Trzeba wykonać więcej wierceń, w które wkładane będą ładunki wybuchowe, i rozbierać schron kawałek po kawałku - mówi Łukasz Kubiak z Budimeksu, firmy, która wygrała kontrakt na remont całego budynku Dworca Głównego we Wrocławiu.

PKP szacuje jednak, że przygotowywanie terenu pod budowę parkingu powinno zakończyć się na przełomie 2010-2011 roku. - Robotnicy kończą ściągać kostkę brukową, która leżała na powierzchni. Potem założą ściany szczelinowe, które zabezpieczą wykop przed zawaleniem. Parking będzie jednokondygnacyjny i znajdzie się tam miejsce dla około 250 samochodów - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.

Bunkier pod Dworcem Głównym obrósł legendami. Część z nich głosiła, że podziemna budowla miała sięgać na kilka kondygnacji w głąb, a korytarzami można było dojść do Grand Hotelu, a nawet na Rynek. Te istniejące naprawdę tunele pod dworcem w dużej części są albo zamknięte, albo zalane. Zagospodarowany był jedynie jeden, w którym działały sklepy.

Architekt i historyk architektury dr inż. Piotr Gerber uważa, że bunkier mógłby funkcjonować jako część historii miasta, a w podziemiach mogłoby powstać muzeum, jakie ma np. Szczecin.


Piotr Gerber, historyk architektury

- Niszczony jest kolejny ślad wojennej historii Wrocławia. Żaden z wrocławskich schronów - ani ten na Legnickiej, ani na Grabiszyńskiej czy Słowiańskiej - nie został wykorzystany w sposób, który by tę historię przypominał i o niej opowiadał. Kiedy zapytałem projektantów, dlaczego likwidują bunkier, odpowiedzieli: "Bo tam pasuje parking". Usuwany jest bardzo ważny obiekt. Dlaczego chronimy dworzec, który oczywiście ma wartość historyczną, a bunkra już nie? Dlaczego ta kolosalna budowla ma ustąpić budowli tak prymitywnej, jaką jest parking? Przecież można było zaplanować go gdzieś w pobliżu, a schron zmienić w muzeum. Zejście do podziemi i obcowanie w takim środowisku z historią to rzecz szalenie autentyczna. A lokalizacja bunkra tylko sprzyja. Na dworcu łatwo o publiczność.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław


Ponad 49 mln zł będzie kosztować budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego, który powstanie przy wrocławskim stadionie na piłkarskie mistrzostwa Europy w 2012 r. Umowę z wykonawcą inwestycji podpisano w piątek we Wrocławiu.

Image


Jak powiedział kierownik projektu Sławomir Kanik ze spółki Wrocławskie Inwestycje , dzięki budowie węzła zintegrowana zostanie komunikacja kolejowa i tramwajowa. "Dwukierunkowa lina kolejowa będzie przebiegać na poziomie zero, zaś na poziomie pierwszym poprowadzona zostanie linia tramwajowa, która połączy Leśnicę z centrum miasta" - tłumaczył Kanik.

Image


Węzeł będzie również dostępny dla ruchu kołowego. Powstanie tam parking dla samochodów oraz przystanek dla miejskich autobusów. Zaplanowano również budowę ścieżek rowerowych oraz parkingu dla rowerzystów. Węzeł ma być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jak podkreślił kierownik projektu, przepustowość węzła sięgać będzie czterech tysięcy pasażerów na godzinę.

Image


Prace budowlane mają zakończyć się w ciągu 12 miesięcy. Wykona je konsorcjum pod przewodnictwem wrocławskiego Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych. Inwestycja w 50 proc. finansowana jest z funduszy europejskich. Resztę kosztów pokryje Gmina Wrocław oraz PKP Polskie Linie Kolejowe.
Źródło: Gazeta Wrocławska
Wizualizacje: Maćków Pracownia Projektowa
Image
Image
Image

Wizualizacje: Maćków Pracownia Projektowa

antisocial

Posty: 23
Ostatnio zalogowany: 21-05-2009
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 29