Tagi

Transport Lotniczy

piątek, 22 października 2010
W listopadzie ruszą prace wykończeniowe w budowanym we Wrocławiu terminalu lotniczym. Obecnie dobiegają końca prace stanu surowego zamkniętego.

Obiekt o kubaturze ponad 300 tys. m3 ma skończoną konstrukcję stalową i żelbetową, jest też w całości zadaszony.

- Trwa montaż ocieplenia i wykończenia dachu, którego falująca powierzchnia przekracza rozmiar dwóch boisk piłkarskich – informuje Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. – Ekipy budowlane pracują nad oszkleniem ostatniej z czterech szklanych fasad.

Z bryły terminalu wyrosły też 19-metrowe pomosty, które będą połączone z klatkami schodowymi. Będzie można przejść nimi do rękawów łączących terminal z samolotami lub bezpośrednio do autobusów poruszających się po płycie lotniska.



Na poziomie „1” rozpoczęły się prace wykończeniowe; kładzione są pierwsze partie glazury. Przed terminalem teren jest utwardzony i przygotowany do wylewania asfaltu na podjazdach i drogach dojazdowych. Parkingi są gotowe w 70 proc.



Na początku listopada na Strachowice przyjedzie system bagażowy oraz pierwsze z 17 urządzeń do kontroli bezpieczeństwa. W nowym terminalu zamontowane zostaną m.in. specjalistyczne urządzenia do kontroli, które będą skanować przedmioty metodą tomograficzną.



Przed otwarciem terminalu dla pasażerów obiekt będzie przez kilka miesięcy testowany, tak by z zachowaniem wszystkich procedur mógł rozpocząć pracę jesienią 2011 roku. Według założeń, będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych, czyli dwa razy więcej niż obecnie użytkowany. Istnieje możliwość jego rozbudowy i dalszego podwojenia liczby odprawianych pasażerów.

Źródło: budownictwo.wnp.pl

Fotografia: (© Janusz Wójtowicz) Gazeta Wrocławska

 

 

środa, 01 września 2010

To już rok od rozpoczęcia budowy nowego terminalu Portu Lotniczego Wrocław i rok do jej zakończenia. Dzięki zaawansowaniu robót, oglądając plac budowy, bez problemu można sobie wyobrazić, jak terminal będzie wyglądał jesienią 2011 roku.

Wrocław: Od roku budują nowy terminal lotniska

Fot. © Fot. Janusz Wójtowicz

Od wkopania symbolicznej łopaty 31 sierpnia 2009 roku do dziś zbudowano całą konstrukcję stalową i żelbetową obiektu. Bryła nowego terminalu lotniczego we Wrocławiu jest gotowa. Falujący dach obiektu o powierzchni większej niż dwa boiska piłkarskie jest pokrywany blachą, za miesiąc budowa dachu zakończy się. Jednocześnie wykonawca - polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief - pokrywa szkłem fasady terminalu.


Wrocławski terminal nabiera już kształtów, jakie znaliśmy dotąd z zagranicznych podróży
Te prace są wykonane w 30%. Na placu budowy nowego terminalu zatrudnionych jest ok. 700 osób. W szczytowych momentach przy stawianiu obiektu pracuje jednocześnie nawet 400 ludzi. Terminal ma być oddany do użytku jesienią 2011 roku, na prawie rok przed Mistrzostwami w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM.

- KONSTRUKCJA ŻELBETOWA: zakończona
- DACH: konstrukcja stalowa - zakończona; krycie pierwszą warstwą blachy - ukończono w 95%. Już w październiku zakończy się budowa dachu o powierzchni 19 tys. m2
- FASADA: konstrukcja stalowa - zakończona; szklenie fasady zewnętrznej - ukończono w 30%
- INSTALACJE: pokrywanie siecią instalacji, w tym wentylacji, elektryki, teletechniki i technologii - ukończono w 60%
- INFRASTRUKTURA ZEWNĘTRZNA: budowa parkingów i dróg dojazdowych do terminala - ukończono w 65%



Małe kalendarium:
WRZESIEŃ 2009 r.
Wytyczenie placu budowy, rozpoczęcie prac ziemnych oraz wykop pod fundament nowego terminalu.

PAŹDZIERNIK 2009 r.
Wylewanie fundamentu pod terminal oraz uszczelnianie i stabilizacja obiektu. Wykorzystano do tego 28 tys. m3 betonu.

LISTOPAD 2009 r.
Stawianie ścian i słupów na poziomie -1, który ma powierzchnię 12,5 tys. mkw.

STYCZEŃ 2010 r.
Wylewanie stropu nad poziom -1. Zakończenie prac ziemnych pod budynkiem nowego terminalu.

LUTY 2010 r.
Budowa pieszego przejścia podziemnego. Rozpoczęcie prac nad powierzchnią ziemi - stawianie ścian i słupów na poziomie +1.

MARZEC 2010 r.
Budowa sięga już drugiego piętra. Rozpoczynają się prace przy budowie parkingu i drogach dojazdowych.

KWIECIEŃ 2010 r.
Za pomocą olbrzymich dźwigów montowane są dźwigary - pierwsze elementy dachu. Kończy się stawianie konstrukcji żelbetowej i rozpoczynają prace nad konstrukcją stalową.

MAJ 2010 r.
Trwają prace przy montażu konstrukcji stalowej, zakładana jest również instalacja wewnątrz terminalu oraz montowane pierwsze stalowe słupy podtrzymujące dach.

CZERWIEC 2010 r.
Powstaje pierwsza warstwa dachu, który będzie miał powierzchnię 19 tys.mkw - to więcej niż dwa boiska piłkarskie.

SIERPIEŃ 2010 r.
Zakończenie prac przy konstrukcji stalowej. W nowym terminalu pojawiają się też pierwsze szklane części fasad oraz świetlików na dachu.

Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu w liczbach
3,5 mln - tylu podróżnych będzie można odprawić rocznie w nowym terminalu, to ponad dwa razy więcej niż w obecnych budynku odpraw pasażerskich
40 tys. mkw. - powierzchnia nowego terminalu; będzie cztery razy większa niż obecnego
330 tys. m3. - kubatura uważana jest za jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach
1,7 tys. mkw. - powierzchnia hali odlotów i przylotów
8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa
22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
1100 - przed nowym terminalem przygotowanych zostanie tyle miejsc parkingowych
300 mln zł - koszt budowy terminalu

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje regularne połączenia lotnicze z 31 portami europejskimi, m.in. z Paryżem, Mediolanem, Brukselą i Oslo. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 

wtorek, 15 czerwca 2010

Mają od 13 do 17 metrów długości i przypominają gigantyczne cygara – na wrocławskim lotnisku zakończyła się operacja montażu pierwszych stalowych słupów podtrzymujących konstrukcję dachu nowego terminalu. Cygar ze stali będzie w sumie 24 – wszystkie będą widoczne w hali odlotów nowego budynku odpraw pasażerskich.

Źródło: wroclaw24.net

- Stalowe słupy są montowane parami w kształt litery V – tłumaczy Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu w Porcie Lotniczym Wrocław. – Oprócz funkcji konstrukcyjnej będą one także zdobić wnętrze nowego terminalu – dodaje.

Operacja zamontowania gigantycznych cygar trwała kilka godzin, a do ich postawienia wykorzystano dźwigi jezdne, ważące w sumie ponad 750 ton. Słupy zostały jednocześnie połączone ze stalowymi dźwigarami dachowymi, które wyglądają jak skrzydła. – To one nadają dynamiczny, falujący kształt zadaszeniu terminalu – wyjaśnia Przemysław Marcinkowski. W tej chwili zarówno słupy, jak i dźwigary są jeszcze podtrzymywane przez dźwigi, dwa dni trwa bowiem stabilizacja konstrukcji. Podobna operacja zostanie jeszcze powtórzona 12 razy, a montaż największych elementów ze stali potrwa do jesieni 2010 roku.

Źródło: wroclaw24.net

Równolegle obok montażu konstrukcji dachu ekipy budowlane mocują konstrukcje salową fasad. Na plac budowy przyjechało do tej pory ok. 30 procent stali. Nowy wrocławski terminal potrzebuje jej aż 2 tysiące ton. Całość zostanie zamontowana do końca tego roku.

Budynek odpraw pasażerskich zostanie otwarty we wrześniu 2011 roku, na 9 miesięcy przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 TM. Nowy terminal będzie miał 4 razy większą powierzchnię niż obecny (39 tys. mkw.). Będzie mógł obsłużyć w komfortowych warunkach ponad 2 razy więcej pasażerów niż ten obecnie użytkowany. Obiekt będzie miał jedną z największych kubatur wśród terminali na polskich lotniskach, szacowaną na ponad 330 tysięcy m3, co pozwoli na jego dalszą rozbudowę w przyszłości.

Trzykondygnacyjny obiekt pomieści 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa (o 2 więcej niż w starym terminalu) oraz 20 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej tj. o 4 więcej niż obecnie. Wewnątrz zaprojektowano między innymi sale konferencyjne, bary, kawiarnie, a także galerię handlową. Do dyspozycji pasażerów będzie aż pięć razy większa powierzchnia komercyjna, w tym kawiarnia położona na wysokości dziewięciu i pół metra. Będzie z niej można obserwować pas startowy, drogę kołowania i płaszczyzny postojowe samolotów. Widok na samoloty podjeżdżające pod terminal będzie też miała restauracja na parterze terminalu.

Rękawami do samolotów

Najbardziej przestronna będzie hala przylotów i odlotów – ma mieć powierzchnię 1700 mkw. – to prawie 4 razy więcej niż w obecnie wykorzystywanym terminalu. Nowością na wrocławskim lotnisku będą też rękawy, którymi pasażerowie będą przechodzić bezpośrednio do samolotów. Na początek zamontowane zostaną 2 takie rękawy, ale wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego ich liczbę będzie można potroić.

Przed nowym terminalem powstanie ponad tysiąc miejsc parkingowych. Mimo że nowy terminal na wrocławskim lotnisku ma być wybudowany do końca marca 2011 roku, to rzeczywista odprawa pasażerów zacznie się tam pod koniec września. Kilka miesięcy potrwają specjalistyczne odbiory techniczne oraz rozruch urządzeń i systemów stosowanych w tego typu obiektach.

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje połączenia lotnicze z 30 portami europejskimi, m.in. z Rzymem Ciampino, Paryżem Beauvais i Oslo Torp. Prognoza ruchu lotniczego na 2010 rok zakłada, że z usług wrocławskiego lotniska skorzysta 1 milion 700 tysięcy pasażerów. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje połączenia lotnicze z 30 portami europejskimi, m.in. z Rzymem Ciampino, Paryżem Beauvais i Oslo Torp. Prognoza ruchu lotniczego na 2010 rok zakłada, że z usług wrocławskiego lotniska skorzysta 1 milion 700 tysięcy pasażerów. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.

Źródło: wroclaw24.net

 

środa, 30 grudnia 2009

Na 900 dni, jakie pozostały do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, gotowych jest 90 procent płyty fundamentowej. Przed nadejściem mrozów wykonawcom udało się wykonać wykop pod budynek odpraw pasażerskich.

Tak będzie wyglądało wnętrze nowego terminala na wrocławskim lotnisku. Wizualizacja inwestora.

Zakończone zostały prace ziemne prowadzone pod budynkiem terminalu. Płyta fundamentowa gotowa jest już w 90 procentach, zaawansowane są również prace związane ze stawianiem stóp fundamentowych. Poza tym, rozpoczęło się układanie i betonowanie stropów nad kondygnacją -1. W listopadzie zakończono zaplanowaną na ten rok stabilizację gruntu pod przyszłe parkingi.

Wystartowała także budowa tunelu, który połączy nowy terminal z przyszłą stacją kolejową. Pasażerowie będą nim przechodzić na powstający peron, dzięki czemu zyskają bezpośrednie połączenie z lotniska do centrum miasta. Mimo tego, PKP nie zdecydowało jeszcze, czy uda im się zyskać dodatkowe dofinansowanie dla prawie czterokilometrowej linii, łączącej terminal ze stacją Wrocław-Żerniki.

Nad jakością i terminem wykonania prac czuwa inżynier kontraktu - firma ECM Group Polska, zaś nadzór autorski nad realizacją projektu sprawuje pracownia architektoniczna JSK Architekci.

Nowy terminal powstanie w 2011 roku. Koszt całej inwestycji to prawie 300 milionów złotych.

Źródło: tuwroclaw.com

 

 

czwartek, 10 grudnia 2009

Podpisano umowę na projektowanie płaszczyzn lotniskowych w rozbudowywanym Porcie Lotniczym Wrocław. Zajmie się tym polsko-niemieckie konsorcjum, z którym władze lotniska podpisały już umowę.


Tak będzie wyglądała infrastruktura wrocławskiego lotniska.

Zwycięzcą przetargu została ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. wraz z airport consulting partners GmbH Beratende Ingenieure z Niemiec. Firmy stworzą projekt płyty postojowej dla samolotów przed nowym terminalem oraz oraz opracują plan modernizacji dla istniejącej już w południowej części lotniska dawnej wojskowej płyty postojowej wraz z drogami kołowania. W ramach podpisanego kontraktu konsorcjum zajmie się także drogą szybkiego zejścia z drogi startowej oraz płaszczyzną odladzania samolotów.

Po modernizacji i rozbudowie portu lotniczego zwiększą się jego możliwości operacyjne. Przed nowym terminalem będzie w sumie 17 stanowisk postojowych dla samolotów, zaś dzięki drodze szybkiego zejścia zaraz po wylądowaniu będą mogły one przy większej prędkości zjeżdżać z pasa startowego na równoległą drogę kołowania.

Teraz w porcie wykonuje się około 12 - 14 operacji na godzinę. Możliwości mają wzrosnąć trzykrotnie, co jest bardzo istotne z punktu widzenia obsługi natężonego ruchu samolotów w czasie rozgrywanych we Wrocławiu meczy w trakcie UEFA EURO 2012 – Wrocławskie lotnisko będzie mogło obsłużyć 36 operacji lotniczych na godzinę, czyli mówiąc obrazowo, co półtorej minuty możliwy będzie start lub lądowanie samolotu – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Polsko-niemieckie konsorcjum ma cztery miesiące na zaprojektowanie płyty postojowej i siedem miesięcy na pozostałe prace wynikające z umowy. Prawdopodobnie w marcu 2010 roku Port Lotniczy zorganizuje oddzielny przetarg na budowę płyty, która powinna być gotowa do końca przyszłego roku.

Inwestycje związane z modernizacją starej płyty postojowej na południu lotniska, budową drogi szybkiego zejścia i płyty do odladzania samolotów skończyć mają się w pierwszym kwartale 2011 roku.

Zakończenie prac związanych z kompleksową przebudową płaszczyzn lotniskowych zbiegnie się w czasie z harmonogramem budowy terminala, gdyż konsorcjum Hochtief postawi nowoczesny budynek odpraw pasażerskich właśnie do końca marca 2011 roku.

Podpisana umowa z Portem Lotniczym Wrocław opiewa na ponad 2,5 mln złotych.

Źródło: tuwroclaw.com

 

poniedziałek, 09 listopada 2009

Nowy terminal wrocławskiego lotniska na Strachowicach rośnie bardzo szybko. Niemal gotowe są już fundamenty nowego portu lotniczego

Nowy terminal buduje dziś 350 robotników. Z pracami uwiną się do połowy 2011 roku (© Port Lotniczy Wrocław)

Nowy terminal wrocławskiego lotniska im. Mikołaja Kopernika rośnie w oczach. Wylewane są już fundamenty, budowane pierwsze klatki schodowe i ściany. - Obecnie na budowie pracuje 350 robotników - wylicza Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu.
Nowy terminal powstaje w miejscu dawnego dworca cargo. Pierwsi pasażerowie pojawią się tutaj w połowie 2011 roku.

Na Strachowicach ustawiono już trzy wielkie dźwigi. Do końca listopada dojdą dwa następne. - Ukończyliśmy prawie wszystkie prace ziemne. Wykopaliśmy wielki dół, z którego wyłoni się terminal. Trochę ziemi jeszcze musimy wydobyć, ale teraz pracujemy tam, gdzie dół jest już gotowy - mówi Marcinkowski.

Pod częścią nowego budynku lotniska powstaną podziemia. Ale nie będzie tam parkingu dla smochodów, tylko pomieszczenia socjalne. Parking powstanie tuż obok terminalu. Pomieści 1000 samochodów.

Nowy terminal sprawi, że przepustowość portu lotniczego zwiększy się blisko trzykrotnie. Teraz lotnisko jest w stanie obsłużyć nieco ponad milion pasażerów rocznie. Gdy terminal zostanie otwarty, liczba ta wzrośnie do 3,2 mln, a w przyszłości nawet do 7 mln.
- Zwiększymy też zatrudnienie - opowiada Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. - Teraz pracuje u nas ok. 250 osób, w połowie 2011 roku, kiedy nowy budynek już powstanie, będzie to 500 osób.


W sumie budowa kosztować ma 300 milionów złotych. Władze lotniska właśnie złożyły wniosek o dotację z Unii Europejskiej. Chodzi o 128 milionów złotych. Jednak nawet jeśli pieniędzy nie dostaną, za roboty zapłacą z własnych środków.

Lotnisko przygotowuje także wniosek o unijne dofinansowanie drugiej inwestycji: rozbudowy tzw. dróg szybkiego zejścia (czyli rękawów, które połączą samolot z terminalem) i płaszczyzn kołowania, czyli powiększenia pasów, na których samoloty manewrują.
Dzięki inwestycjom, z Wrocławia będziemy mogli latać do wielu nowych miejsc. Swoją bazę już na pewno stworzy u nas tania linia WizzAir. Poważnie rozważa to też jej główny konkurent - Ryanair.

Źródło: Gazeta Wrocławska

środa, 28 października 2009

Już za niespełna dwa lata wrocławskie lotnisko zmieni się nie do poznania. Nowy terminal będzie jednym z najnowocześniejszych w tej części Europy. Docelowo odprawi nawet 7-8 mln pasażerów rocznie

- We Wrocławiu powstaje niezwykle funkcjonalny, bardzo nowoczesny i piękny nowy terminal lotniczy. To będzie kolejny impuls rozwojowy nie tylko dla miasta, ale całego Dolnego Śląska - zapowiada Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego portu lotniczego. - Dzięki nowemu terminalowi i zwiększonej ilości połączeń lotniczych Wrocław jeszcze mocniej otworzy się na świat. Nie będziemy jedynie pięknie lądować i startować, ale także w spokoju i wygodzie oczekiwać na lot.


Dziś - niestety - jest zupełnie inaczej. Wielokrotnie w godzinach szczytu na lotnisku, gdy jest największe natężenie lotów, bywa tak, że czekający do odprawy podróżni stoją oparci o walizki na postoju dla taksówek, bo pod dachem w terminalu nie ma dla nich miejsca.

Za niespełna dwa lata to się jednak zmieni. Niedaleko obecnego, wysłużonego już terminalu powstaje nowy. Władze portu w lipcu podpisały umowę z głównym wykonawcą, firmą Hochtief. Kilka dni później na plac budowy wjechały już koparki. Dziś budowa idzie pełną parą. Nowy terminal ma być gotowy 30 marca 2011 roku. Będzie kosztował 296 mln zł, a 140 mln taniej, niż pierwotnie planowały władze portu.



- Paradoksalnie kryzys gospodarczy niezwykle nam pomógł. Konsorcja startujące w przetargu były tak zdeterminowane, aby wygrać, że ceny ścinały do maksimum - mówi prezes portu, Dariusz Kuś.

Nowy terminal powstanie według projektu renomowanej firmy architektonicznej JSK. Tej samej, która zaprojektowała m.in. Stadion Narodowy w Warszawie czy arenę na wrocławskich Maślicach, na której rozgrywane będą mecze mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Firma ma za sobą zaprojektowanie kilkudziesięciu dużych portów lotniczych. Koncepcja JSK zwyciężyła w międzynarodowym konkursie, w którym wystartowało ponad 100 pracowni architektonicznych z całego świata.

- Zwycięska praca urzekła nas swoją prostotą, estetyką, a jednocześnie nieprawdopodobną funkcjonalnością - mówił w czasie rozstrzygnięcia konkursu Andrzej Zwierzchowski, architekt, przewodniczący jury.



- Nowy terminal zostanie zbudowany na zasadzie modułów, które w przyszłości z łatwością będzie można rozbudowywać bez przerywania działalności operacyjnej lotniska - mówił w wywiadzie dla "Gazety" Piotr Rutz, jeden z architektów, który zaprojektował wrocławski port. - Dach hali przylotów i odlotów przyjmie formę falujących płatów. Szklana elewacja spowoduje, że cały terminal będzie przezroczysty. I sprawi wrażenie niezwykle lekkiego.

- Pasażerowie przylatujący będą odprawiani na parterze, a odlatujący na piętrze. Ci, którzy akurat z Wrocławia będą chcieli wylecieć, będą mogli wsiąść do samolotu wprost ze specjalnych korytarzy połączonych z maszyną - zapowiada architekt Zbigniew Pszczulny.

Za niespełna dwa lata lotnisko będzie mogło przyjmować w tym samym czasie 17 maszyn. Nowy terminal będzie miał 60 tys. m kw., trzykrotnie więcej niż Poltegor, rozebrany niedawno najwyższy budynek Wrocławia, na gruzach którego powstaje Sky Tower, najwyższy budynek w Polsce. Po oddaniu do użytku rocznie port będzie w stanie odprawić 3,2 mln pasażerów. A docelowo nawet 7-8 mln.

Lotnisko będzie miało wydłużony o pół kilometra pas startowy, tak aby mogło przyjąć wszystkie typy maszyn pasażerskich, jakie są w tej chwili używane w lotnictwie. Teraz duże samoloty transportowe latają wprawdzie z Wrocławia, ale nigdy nie startują z pełnym obciążeniem.

Rozbudowana zostanie także płyta postojowa i drogi kołowania dla samolotów. Wokół terminalu powstanie ogromny parking na tysiąc aut, a w przyszłości centrum konferencyjno-hotelowe. 128 mln zł na budowę terminalu zagwarantowało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z unijnego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Reszta pieniędzy będzie pochodzić ze środków własnych portu i kredytu bankowego bądź obligacji.

- Nowoczesny terminal stanie się wizytówką rozwijającego się miasta: otwartego, tolerancyjnego, w którym łatwo i dobrze jest robić interesy - zapowiada Dariusz Kuś.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

Tani węgierski przewoźnik Wizz Air o kilka miesięcy wcześniej niż początkowo zapowiadał otworzy we Wrocławiu bazę operacyjną i uruchomi kolejne nowe połączenia lotnicze. Bilety na nowe kierunki już można rezerwować

Niespełna miesiąc temu władze węgierskich linii lotniczych Wizz Air ogłosiły, że uruchomią we Wrocławiu swoją bazę operacyjną i otworzą nowe połączenia z portu na Strachowicach. Zgodnie z obietnicami przewoźnika w grudniu 2009 roku samoloty linii Wizz Air zaczną latać do Paryża Beauvais, Dortmundu i Oslo. Natomiast w lipcu 2010 roku Węgrzy mieli uruchomić swoją bazę operacyjną i otworzyć kolejne połączenia. Teraz zapadła decyzja o przyspieszeniu tych planów.

Samoloty linii Wizzair
Samoloty linii Wizzair Fot. Grzegorz Celejewski / AG


Baza Wizz Air we Wrocławiu zostanie uruchomiona już na wiosnę. Dzięki tej decyzji wcześniej, bo już od marca, będzie można polecieć do holenderskiego Eindhoven, do Mediolanu i Bolonii oraz do Cork w Irlandii i Doncaster Sheffield w Wielkiej Brytanii. 20 marca przewoźnik zwiększy też częstotliwość lotów do portu Londyn Luton z czterech do siedmiu połączeń w tygodniu. Bilety na loty już można rezerwować. Najtańsze bilety na przykład do Paryża można kupić już za 55 złotych.

Z Wrocławia do Oslo zaczniemy latać już od 17 grudnia w każdy wtorek, czwartek i sobotę. W te same dni latać będą samoloty do Dortmundu. Do Paryża loty będą się odbywać od 18 grudnia w poniedziałki i piątki. Połączenie z Bolonią ruszy od 19 marca, samoloty latać będą w poniedziałki i piątki. W te same dni polecimy do Eindhoven i Doncaster Sheffield. Dzień później otwarte zostanie połączenie z Mediolanem.

Otwarcie bazy operacyjnej Wizz Air oznacza nie tylko uruchomienie nowych połączeń, ale także to, że w naszym mieście nocował będzie jeden z samolotów i zostanie zatrudnionych 35 osób do jego obsługi. Władze wrocławskiego lotniska szacują, że dzięki nowym połączeniom zostanie obsłużonych rocznie 300 tysięcy dodatkowych pasażerów, a Dolny Śląsk odwiedzi zaś 50 tysięcy turystów i biznesmenów, którzy wydadzą tutaj ok. 50 mln zł.

Jarosław Sztucki, wiceprezes wrocławskiego portu: - Bardzo nas ucieszyła decyzja Wizz Air. Przyśpieszenie uruchomienia bazy to dowód, że Wizz Air z wrocławskim lotniskiem wiążą bardzo duże nadzieje.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

Pięć firm złożyło oferty w przetargu na remont płaszczyzn lotniskowych w Porcie Lotniczym Wrocław. To druga inwestycja, oprócz trwającej już budowy nowego terminala, związana z rozbudową portu przed Euro 2012.

Kontrakt obejmuje zaprojektowanie płyty postojowej przed nowym terminalem, modernizacji istniejącej płyty południowej i drogi kołowania. Zwycięzca przetargu będzie też pracował nad projektami drogi szybkiego zejścia z drogi startowej oraz płaszczyzny do odladzania samolotów. Port Lotniczy Wrocław wycenił inwestycję na 3 mln 580 tys. zł brutto. W procedurze przetargowej o wyborze oferty w stu procentach decydować będzie cena.

Oferty na prace projektowe złożyły:

 

  • Konsorcjum ILF Consulting Engineers Polska sp. z o.o. (Lider), airport consulting partners GmbH Beratende Ingenieure, Niemcy (Partner) – 2.054.480,00 zł brutto
  • Halcrow Group Limited, Anglia – 2.435.259,08 zł brutto
  • Konsorcjum GOLLAND Sp. z o.o., AGA-Letiste, s.r.o.(Lider), Republika Czeska (Partner) – 3.309.839,26 zł brutto
  • Konsorcjum Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej Sp. z o.o. (Lider), Wojskowe Biuro Studiów Projektów Budowlanych i Lotniskowych (Partner), Wojskowe Biuro Projektów Budowlanych (Partner) – 3.447.244,00 zł brutto
  • Konsorcjum SENER Sp. z o.o., (Lider) SENER INGENIERIA Y SISTEMAS S.A., Las Arenas (Partner); Biuro Studiów i Projektów Gazownictwa GAZOPROJEKT S.A. Wrocław (Partner) – 4.819.000,00 zł brutto

Najkorzystniejszą ofertę cenową złożyło konsorcjum z ILF Engineers na czele. Zaproponowana suma jest ok. 40 procent niższa, niż wycena zamawiającego.

Port Lotniczy Wrocław będzie analizował propozycje do poniedziałku (12.10). Potem firmy będą miały czas na uzupełnienie ofert. – Mamy nadzieję, że uda się wybrać firmę projektową w takim terminie, by decyzja uprawomocniła się do końca października – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu z ramienia lotniska.

Zwycięzca przetargu będzie miał 4 miesiące na zaprojektowanie płyty postojowej przed nowym terminalem i 7 miesięcy na pozostałe prace projektowe. Port Lotniczy zorganizuje oddzielny przetarg na budowę płyty przed budowanym terminalem. Prawdopodobny termin jego ogłoszenia to marzec 2010. Nowa płyta powinna być gotowa do końca przyszłego roku.

Pozostałe inwestycje związane z modernizacją istniejącej płyty postojowej południowej, budową drogi szybkiego zejścia i płyty do odladzania samolotów powinny być skończone w pierwszym kwartale 2011 roku. Do końca marca 2011 ma być także gotowy terminal, budowany przez polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.

W tej chwili na placu budowy trwają prace ziemne i instalacyjne. Od początku września udało się wykonać 45 procent wykopu ( ok.50.000 m3).

Dziennie ekipy budowlane wydobywają 3 tysiące kubików ziemi. Jednocześnie kładziona jest kanalizacja deszczowa i sanitarna. Wykonawca zaczął także wylewać beton podkładowy.

Źródło: airport.wroclaw.pl


UPDATE:

Przetarg wygrało konsorcjum, którego liderem jest ILF Consulting Engineers. Polsko-niemiecka firma zaprojektuje płytę postojową przed nowym terminalem oraz zmodernizuje istniejącą płytę południową wraz z drogami kołowania za niewiele ponad 2 mln zł. Będzie też pracować nad projektami drogi szybkiego zejścia z drogi startowej oraz płaszczyznami odladzania samolotów. Port Lotniczy Wrocław oszacował inwestycję na 3 mln 580 tys. zł. Oferta ILF Engineers pozwoli portowi zaoszczędzić ok. 40 procent przeznaczonej na tę inwestycję sumy.

Źródło: Gazeta Wyborcza

wtorek, 12 maja 2009

Jeszcze pół roku temu taka sytuacjia byłaby nie do pomyślenia - po otwarciu kopert z ofertami firm chętnych do budowy wrocławskiego lotniska okazało się iż najdroższa oferta jest o przeszło 100 mln. zł tańsza od pierwotnie założonej wyceny inwestycji.

Źródło: Gazeta wrocławska

Wczoraj otwarto oferty firm startujących w przetargu na tę inwestycję. W wyścigu po zlecenie zostało trzech z pięciu graczy. Właśnie ta trójka przeszła do drugiego etapu przetargu.
Faworytem jest konsorcjum z niemiecką firmą Hochtief Polska na czele. To ono zaproponowało najniższą cenę - 296 mln zł.

- Właśnie cena będzie najbardziej liczyć się przy rozstrzyganiu przetargu - nie ukrywa Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska.

Polska filia firmy Hochtief współpracowała już między innymi przy przebudowie międzynarodowego portu lotniczego Okęcie, a w Gdańsku wybudowała terminal morski dla największych kontenerowców świata.

Sprawa nie jest jednak przesądzona, bo zaledwie dwa miliony więcej (298 mln zł) chce za postawienie terminalu polsko-włoskie konsorcjum firm Budimex-Dromex i Feriovial Agroman. Włoski partner ma na koncie budowę kilku angielskich lotnisk. Najbardziej znane to londyńskie Heathrow.

Trzeci w finale przetargu Mostostal Warszawa zaproponował za swoje usługi ponad 329 mln zł.
Wszystkie trzy firmy zobowiązały się wybudować terminal do marca 2011 roku i dają na niego 73 miesiące gwarancji.

Z ostatecznej rozgrywki wycofały się konsorcja Mota Engil i Skanska: nie przedstawiły w ogóle swoich ostatecznych ofert.

Teraz władze lotniska mają do końca maja czas na rozstrzygnięcie przetargu.
- Liczymy, że umowę podpiszemy na początku czerwca - mówi prezes Kuś. Mogą to jednak pokrzyżować odwołania i protesty.

Oprócz nowego terminalu, na lotnisku ma powstać miejsce dla 14 dodatkowych samolotów i parking na ponad tysiąc aut. W terminalu potroi się liczba sortowni bagażu, będą restauracje. Powstanie on w pobliżu obecnego portu Cargo.

Źródło: gazeta wrocławska

 
1 , 2