Tagi

Wpisy z tagiem: drogi

środa, 01 września 2010

Jeszcze we wrześniu rozpisany zostanie przetarg na przebudowę ulicy Pułaskiego. Prace mają rozpocząć się wiosną 2011, a potrwają ponad rok.

Wrocław: Wiosną rozpocznie się budowa śródmiejskiej trasy południowej

Tak za kilka lat mamy omijać ścisłe centrum Wrocławia (© Maciej Dudzik)


Droga będzie szersza, a tramwaje prawdopodobnie będą przeniesione na pusty teren, przylegający dziś do jezdni. To pierwszy etap budowy tzw. śródmiejskiej trasy południowej, która w przyszłości połączy tzw. plac Społeczny z pl. Strzegomskim i będzie obwodnicą Starego Miasta.

- Nie jesteśmy w stanie wybudować całej trasy "za jednym zamachem". Dlatego inwestycję przeprowadzimy etapami - zastrzega Paweł Czuma, rzecznik prasowy urzędu miejskiego. Teraz urząd pracuje nad dokładnym rozplanowaniem całej inwestycji. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy poznamy jej dokładną koncepcję, łącznie z docelową organizacją ruchu na skrzyżowaniach.

Przebieg samej trasy znany jest od dawna. Jezdnia rozpocznie się na pl. Społecznym, gdzie powstanie rozwidlający się tunel, w kształcie litery "Y". Będzie odchodził od mostów Pokoju i Grunwaldzkiego. Kierowcy dojadą nim do ul. Pułaskiego. Ale żeby rozpocząć prace nad tunelem, trzeba wyburzyć estakady. Stanie się to nie prędzej niż w 2014 roku.

Z Pułaskiego trasa poprowadzi przez ulicę Dyrekcyjną. To właśnie ta jezdnia powinna być przebudowana po zakończeniu remontu ulicy Pułaskiego. Ona również zostanie poszerzona. W magistracie nie wykluczają, że w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe, a następnie rozpisany zostanie przetarg na samą przebudowę.

Kolejny odcinek trasy to tunel, którym kierowcy z ul. Dyrekcyjnej dojadą do ul. Powstańców Śląskich. To najtrudniejsza, a zarazem najbardziej kosztowna część inwestycji. W tym przypadku w ratuszu ostrożnie mówią o datach. Pojawia się rok 2015, może nawet 2017. Tunel będzie też bardzo kosztowny. - Bardzo trudno oszacować, jak bardzo - komentuje Bogdan Rytwiński, szef firmy Skanska, która przebudowuje ul. Strzegomską, buduje obwodnicę śródmiejską i wschodnią obwodnicę Wrocławia. - Teren jest trudny. Są tam bloki, mnóstwo podziemnych instalacji. W grę wchodzić będzie na pewno kilkaset milionów złotych.

Tańsze będą dalsze etapy trasy, prowadzące przez ulice Szczęśliwą, Zaporoską i Szpitalną. One mają być przebudowane w 2014 roku. Ostatnią częścią trasy będą estakady nad terenami kolei przy Dworcu Świebodzkim. Nimi kierowcy zjadą na pl. Strzegomski z ul. Szpitalnej. Najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia prac to 2015 rok.

Całą trasą pojedziemy więc najwcześniej ok. 2017 roku. Pochłonie ona gigantyczne pieniądze - być może nawet ponad miliard zł. Do tej pory żadna miejska inwestycja drogowa nie była tak droga. Dla przykładu: budowana obwodnica śródmiejska to wydatek ponad 250 mln zł, a planowana al. Stabłowicka wraz z obwodnicą Leśnicy - 400 mln zł.


Będzie skrót
W listopadzie tego roku gotowy będzie projekt drogi, która połączy ul. Tęczową z ul. Góralską i Robotniczą. Ma to być tymczasowa szosa, z której kierowcy skorzystają zanim powstaną estakady z ul. Szpitalnej do pl. Strzegomskiego.

Droga prowadzić będzie przez tereny kolejowe, koło Dworca Świebodzkiego. Nie będzie długa (550 metrów), ale ułatwi jazdę w tej części Wrocławia. Aby z ul. Grabiszyńskiej dostać się na ul. Legnicką (lub na odwrót), nie trzeba już będzie jechać przez pl. Orląt Lwowskich i pl. Jana Pawła II. Urzędnicy twierdzą, że jest szansa na rozpoczęcie budowy już wiosną przyszłego roku. Jezdnia będzie miała po jednym pasie w jedną stronę.

Źródło: Gazeta Wrocławska

 

poniedziałek, 04 stycznia 2010

Zarząd województwa dolnośląskiego przygotowuje nowy katalog inwestycji drogowych dla podwrocławskich samorządów.

Zdjęcie:

Infografika: (Maciej Dudzik)


Do konsultacji społecznych plan zostanie skierowany na początku przyszłego roku. Realizacja ma się zacząć po Euro 2012, czyli dopiero w 2013 roku.

- Chcemy spiąć taką wielką obwodnicą aglomeracyjną Wrocław ze Środą Śląską, Brzegiem Dolnym, Obornikami, Trzebnicą, Oleśnicą, Jelczem-Laskowicami i Oławą - wyjaśnia dr Maciej Zathey z Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego.

Aby ta wielka obwodnica mogła powstać, konieczne będzie wybudowanie np. ponad 40-kilometrowego odcinka nowej drogi z Oleśnicy do Jelcza-Laskowic. To ostatnie miasto zyska również nową obwodnicę, a Oława i Lubiąż - nowe mosty.

- Jeżeli obwodnica naszego miasta nie powstanie, to cała gmina na tym straci. Zostanie wstrzymany jej rozwój - tłumaczy Andrzej Gwóźdź, sekretarz gminy Jelcz-Laskowice.
Dlaczego? Od autostrady miasto oddziela Odra, jedyną przeprawą jest most w Oławie, który już wiele razy był wyłączany częściowo z ruchu.

Chociażby we wrześniu 2008 roku, gdy ciężarówka z naczepą uderzyła w przęsło mostu. Został całkowicie zablokowany. Skutki tej katastrofy odczuli nie tylko mieszkańcy Oławy, ale też Jelcza-Laskowic i okolicznych miejscowości. Wielu kierowców omijało uszkodzony, a potem remontowany most, jadąc autostradą A4.

O tym, że nowe inwestycje są potrzebne, świadczą również korki we Wrocławiu - np. na ul. Hubskiej, Bardzkiej i Buforowej czy od strony Bielan Wrocławskich.
Sytuację ma poprawić nowa przeprawa przez rzekę. Na razie nie wiadomo, kiedy powstanie. Podobnie jest z obwodnicą Jelcza-Laskowic.

- Nie mamy jeszcze zapewnionego finansowania - przyznaje Andrzej Gwóźdź.
Zarząd województwa dolnośląskiego liczy, że inwestycje wpisane do planu będzie można zrealizować po 2013 roku przy wsparciu Unii Europejskiej.
Źródło: Gazeta Wrocławska